I tre år har automatene til et felles elektronisk billettsystem for reisende med buss, tog, trikk og bane i Oslo og Akershus stått klare på stasjonene, uten å bli tatt i bruk.
En kamp mellom de ulike selskapene
En lang rekke tekniske problemer og en uløst krangel om fordeling av inntektene er noen av årsakene til utsettelsene.
I en e-post fra Sporveisbilletter AS til den franske leverandøren av billettutstyret til Sporveien som Aftenposten har fått kopi av, fremgår det i klartekst at innføringen av systemet har utviklet seg til en kamp mellom de ulike selskapene.
Nå kan resultatet bli at systemet, som så langt har kostet 600 millioner kroner, aldri blir tatt i bruk, skriver avisen.
Utsatt en rekke ganger
Planene om et felles billettsystem for NSB og det som den gang het Oslo Sporveier og Stor-Oslo Lokaltrafikk (i dag Ruter og KTP) skriver seg helt tilbake til en utredning fra 1984.
Men etter den første planlagte oppstarten i 1987 er prosjektet blitt
.- Kjenner seg ikke igjen i klimaet
Utstyret for å ta i bruk den omsider valgte modellen, døpt Flexus, ble montert i 2005 med
. Den eneste bruken så langt er hærverk på automatene.Konsernsjef Trond Vidar Bjørgan i Sporveien sier til Aftenposten at han ikke kjenner seg igjen i at samarbeidsklimaet mellom NSB, Ruter og KTP er dårlig.