Før sommeren stoppet 37-bussen midt i regjeringskvartalet. Men etter 22.juli svinger den i stedet ned i Hammersborgtunnelen, på vei til Jernbanetorget.
Når regjeringen nå har bestemt at de fleste departementene skal være i regjeringskvartalet i fremtiden, sår det usikkerhet om hvor 37-bussen skal gå.
– Den løsningen vi har nå er ikke god ut fra et kollektivtransportsynspunkt, sier samferdselsbyråd Ola Elvestuen.
– Vi mener at det må være mulig å finne frem til gode løsninger, også gjennom regjeringskvartalet hvor 37-bussens vanlige rute er.
Mister passasjerer
Ifølge Ruter har den populære ruten allerede mistet mange passasjerer, og det er usikkert om Akersgata vil åpnes opp igjen for trafikk.
Samtidig ligger Y-blokken i regjeringskvartalet på toppen av Hammersborgtunnelen, der bussen går i dag. Og det regnes også som en sikkerhetsrisiko.
- Les også: Populær bussrute sliter etter at regjeringskvartalet ble sperret
- Les også: Vil legge ned 20-bussen og 37-bussen
– 37-bussen er veldig viktig for Oslo, og det er klart at det er viktig for oss å klare å beholde den, sier Elvestuen.
Han vil helst at bussen skal gå der den gikk før. Han ser for seg at Akersgata kan forbeholdes busser og gående.
– Det kan være en løsning. Men først og fremst så må kommunen og staten nå samarbeide for å finne frem til løsninger som er til det beste - for sikkerheten og for byens funksjon.
Artikkelen fortsetter under bildet
Viktig rute
For mange passasjerer er 37-bussen, som kjører ra Nydalen i nord til Helsfyr i øst, en viktig del av hverdagen.
– Hvis den blir borte så er det krise, sier en av passasjerene.
– For meg som bor på Bjølsen så har jeg spart haugevis med penger ved å ta 37- bussen, for den går jo døgnet rundt.
Likevel er folk også opptatt av at sikkerheten skal komme først.
– Jeg synes det hadde vært en fordel hvis den gikk forbi Apotekergata som den gjorde før, men jeg tror nok at sikkerheten til regjerning og statsadministrasjonen kommer før min bekvemmelighet med bussen.