Tirsdag la selskapet frem sin strategiplan for kollektivtrafikken.
Doblet folketall
Om 20 år vil Oslo og Akershus ha 1,5 millioner innbyggere. Det er 400 000 flere enn i dag og bare Oslo vil få en vekst tilsvarende hele Bergens befolkning. Om 50 år vil folketallet være fordoblet.
For at også disse nye innbyggerne skal reise kollektivt er det planer om å bruke 18,7 milliarder kroner på oppgradering av dagens kollektivnett. Det er langt fra nok mener Ruter.
- Da vil vi klare omtrent 50 prosent av trafikkveksten, sier administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen, som har som mål at kollektivnettet skal ha kapasitet til hele veksten i persontrafikk.
Se hva kollektivpassasjerene synes om Ruters idéer:
Mer eksos
Ruter ser også for seg en ekspressmetro til nye miljøbyer i Akershus og en fjordtrikk som binder boligene og kontorbedriftene i Fjordbyen sammen.
- Ekspressmetroen er en krysning mellom T-bane og flytoget, som vil ha færre stopp og bringer de reisende raskere dit de skal. Vi må også bygge tettere rundt gode kollektivknutepunkter for for å oppnå høyere effektivitet og bedre løsninger, sier Reitan Jenssen.
Ambisjonene er store, men uten en massiv investering i kollektivtrafikken blir fremtiden lengre bilkøer og mer eksos.
- For å få et virkelig trafikkløft må staten på banen på en helt annen måte.
Vil ha diskusjon om pengebruken
Sist uke skapte Ruter debatt da NRK fikk tilgang på et utkast til strategiplanen. Der gikk det frem at kollektivselskapet mente at milliardene som er tiltenkt utbygging av lyntogbane mellom de største byene er bedre anvedt i et løft av kollektivtilbudet i hovedstadsområdet.
Les også:
- Jeg nøyer meg med å si at når det er en diskusjon hvor man er villig til å investere denne typen pengebeløp i kollektivtrafikken så mener jeg at den kollektivtrafikken vi trenger i Oslo og Akershus fortjener å bli en del av denne diskusjonen, sier Reitan Jenssen.
Slik ser Ruter for seg eksperssmetrobanen: