– Det er mange som synes trikk er koselig, og også jeg liker trikken veldig godt. Den er nostalgisk og hyggelig, sier Oscar Christopher Husebye i Oslo Unge Høyre.
Men nostalgi holder ikke som argument for å bevare trikken, ifølge Husebye. Han leder Vestre Aker Unge Høyre, som nylig fikk Oslo Unge Høyre med på å fase ut trikken og erstatte den med superbusser.
I likhet med Frp argumenterer Unge Høyre med at trikkens fordeler knyttet til miljø og kapasitet er i ferd med å forsvinne.
– Superbusser er mye billigere i drift og mye billigere å anskaffe. Teknologien er i stadig utvikling. Trikkene er låst til sporene sine uansett, sier Husebye.
Kan ikke svinge unna
Manglende fleksibilitet er et vanlig ankepunkt mot trikken. Skulle tekniske problemer eller en feilparkert bil stoppe trikken, blir den stående på skinnene og lage trafikkork.
Oscar Christopher Husebye sier at trikken og trikkeskinnene også er til hinder for ambisjonene om at Oslo skal være en sykkelby.
– Jeg er selv en god venn som falt stygt da han fikk sykkelhjulet oppi skinnene, så det er faktisk en fysisk hindring som gjør det vanskeligere å sykle i Oslo.
– Låser seg
Oslo Unge Høyre påpeker dessuten at trikken er støyende og ikke minst dyr.
Totalt skal Oslo bruke over åtte milliarder kroner i forbindelse med at byen får nye trikker. Oslo Unge Høyre er redd store trikkeinvesteringer nå vil stå i veien for bedre løsninger i fremtiden.
– Om man bruker så mye penger på trikk, og eventuelt utvider trikkesystemet slik noen ønsker, låser man seg til det for mange år frem i tid. Det er uheldig, påpeker Oscar Christopher Husebye.
Borgerlig uenighet
Pengebruken er også grunnen til at Fremskrittspartiet nok en gang har foreslått å sende blåtrikken på skraphaugen. Og NRK søkelys på trikkens fremtid avdekker stor uenighet på borgerlig side. Unge Høyres moderparti er for trikk.
– Hadde du ikke hatt trikken, måtte du investert i en annen kollektivløsning. Resultatet ville nok raskt blitt dyrere enn å oppgradere det trikkenettet vi har i dag og investere i nye vogner, sier Høyres gruppeleder i bystyret, Eirik Lae Solberg.
Høyre er likevel skeptiske til en utvidelse av trikkenettet. Det ønsker derimot Venstre.
– Trikk er et meget attraktivt kollektivtilbud som mange ønsker å benytte seg av, som har høy kapasitet og bidrar til å knytte byen sammen.
– Samtidig er det sånn at når vi nå gjør en kjempeinvestering i nye trikker, vil det være en veldig stor fordel å ha et større trikkenett og benytte investeringen på, sier gruppeleder Guri Melby.
- Les også: Uenige om hvor mye trikk Oslo skal ha
- Les også: Historisk trikketur i Oslo