NRK Meny

Historisk trikketur i Oslo

I dag er det 140 år siden den aller første trikketuren i Oslo. Den gangen var det hester som trakk vognene, og i dag er det tid for en historisk tur.

Arkiv fra Oslo, SPorvogn med hest gjennom Oslos gater, intervju med Cato Hellesjø.

HISTORISK FERD: Den gamle hestesporvognen på vei gjennom Homansbyen i Oslo i dag. SE VIDEO!

Nina Didriksen
Journalist
Nina Eriksen
Journalist

Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Cato Hellesjø og Guri Melby

SJEFER PÅ TUR: Sporveissjef Cato Hellesjø og Oslos miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby ombord i hestesporvognen, tidsriktig antrukket.

Foto: nina eriksen / nrk

I formiddag ble den gamle hestesporvognen trillet ut fra Sporveismuseet på Majorstua, før hesten ble plassert forrest. Turen startet klokken 12. Den første turen i 1875 gikk fra Homansbyen til Stortorget. Den gangen het det forresten Stortorvet, og byen het Kristiania. I starten var det 20 vogner i drift.

Dagens trikketur er også et skuespill for å vise utviklingen gjennom 140 år.

– Til vanlig står vogn nummer 6 på Sporveismuseet, sier styreleder Håkon Kinck Gaarder i Lokaltrafikkhistorisk forening. Han er vognfører i dag. Til daglig er han lege på Lillehammer, men har tatt turen til Oslo for å kjøre hestesporvogn.

Håkon Kinck Gaarder

TRIKKEENTUSIAST: Håkon Kinck Gaarder fører dagens hestesporvogn. Han er styreleder i Lokaltrafikkhistorisk forening.

Foto: nina eriksen / nrk

– Det er ikke så ofte vi er ute med de gamle hestesporvognene. Det er 15 år siden sist, så dette er gøy, smiler Gaarder.

– Den gangen kostet billetten 15 øre. Det fantes ikke holdeplasser, folk sa fra når de skulle på og av, forteller trikkeentusiasten.

Hesten heter Heggfrid og veier nesten 1 tonn. Vognen veier 1,8 tonn uten passasjerer.

Viktig for byen

– Trikken er kanskje en av byens viktigste kulturbærere, sier konsernsjef i Sporveien, Cato Hellesjø.

– Ingen kunne vel tenke seg hvilken betydning den skulle få for byutvikling og miljø, sier han. I dag frakter trikken over 50 millioner reisende hvert år.

– Vi håper at så mange som mulig møter opp langs traseen og på Stortorvet for å delta i jubileumsfeiringen, sier Hellesjø.

Skilt inne i trikken

IKKE SPYTT: Det er historisk sus over interiøret i den gamle hestesporvognen.

Foto: Nina Eriksen / NRK

Strømmen kommer

Christiania Sporveisselskab (på folkemunne kalt «Grønntrikken») ble stiftet av Jens Theodor Vogt i 1874, og 6. oktober 1875 gikk de første turene med hestesporvogn gjennom hovedstadens gater. De tre linjene gikk fra Stortorvet til Homansbyen, Vestbanen og Gamlebyen.

Ideen til hestesporvogn fikk Vogt etter å ha reist i Amerika og Frankrike. Hest foran kjerre var velkjent, men det var nytt at vognene gikk på skinner. Det var mye lettere for hestene å dra en kjerre som gikk på skinner enn på humpete og ofte gjørmete gater.

Etter 19 år med hestesporvogn åpnet Kristiania Elektriske Sporvei Skandinavias første elektriske sporveislinje. «Blåtrikken» gikk fra Jernbanetorget over Briskeby til Majorstua, med en sidelinje til Skarpsno.

Ordet «trikk» kommer av det engelske ordet «electric tramcar» (elektrisk sporvogn). Fire år senere åpnet Oslos første forstadsbane: Holmenkolbanen gikk fra Majorstua til Holmenkollen (dagens Besserud stasjon).