Hopp til innhold

Ekstrem oppussing i Bogstadveien

Landets mest trendy og travle veistrekning kan få en real ansiktsløftning.

Bogstadveien
Foto: Poppe, Cornelius / SCANPIX

Nytt veidekke, nylagte trikkeskinner, smalere kjørebane og bredere og sammenhengende fortau er bare noe av det som står på ønskelisten.

Positive tilbakemeldinger

Det er trangt om plassen i Bogstadveien og Hegdehausveien. Syklister, sporvogner, biler, barnevogner, rullestoler og trailere fyller veibanen. 

Leder i Majorstua/Bogstadveien Næringsforening, Andreas Melander, håper kommunen godkjenner veivesenets planer.

- Mesteparten av planene ser bra ut. Det blir trangere for bilene, men til gjengjeld blir det veldig mye bedre for de gående, sier Melander.

En av Norges viktigste handlegater er også riksvei, boligadresse og trikketrasé.

Store forandringer

Trikkeskinnene hyler etter utskiftning, og Statens Vegvesen har laget en omfattende opprustningsplan for den én kilometer lange strekningen på Majortua.

Hele traséen skal graves opp, og trikkeskinnene skal legges på nytt på en mer arealeffektiv måte.

Høydeforskjellen på kjørebanen og fortauene skal være minimal, og fortauene skal gå i ett, slik at bilene må kjøre opp over fortauene hvis de skal ut eller inn av gaten. Fortauene er i dag 1,9 meter på det smaleste, og når uteservering og butikkenes salgsvarer mange steder legger beslag på plassen kan det bli slitsomt å ferdes.

Skeptisk velforening

Ikke alle er like begeistret for opprustningsplanene. Velforeningene for Majorstua og Homansbyen mener de har blitt overkjørt.

Leder av Homansbyen vel, Nils Christian Tømmerås, liker ikke skissene han har fått se.

- De planene som er forelagt nå gir veldig lite gevinst i forhold til dagens situasjon, sier Tømmerås.

Velforeningene er også kritiske til at arbeidet ikke samkjøres bedre med opprustningsarbeid ellers i området.

- På høy tid

- Bogstadveien har vært moden for opprustning i mange år, sier leder for prosjektet, Nils Brandt i Statens Vegvesen.

Han forteller også at det man skal få plass til grønne oaser. Det liker handelsnæringen godt.

- Hvis man går i gaten kan man faktisk slå seg ned i et område med mere trær, skygge og utekafeer, sier Andreas Melander i Majorstua/Bogstadveien Næringsforening.

Ingen butikker skal være nødt til å stenge mens arbeidet pågår, og ett kjørefelt skal utbedres av gangen slik at myke og harde trafikanter kan ferdes langs den viktige åren mellom sentrum og Oslo vest.

Hvor lang tid dette arbeidet vil ta er imidertid uvisst. Statens Vegvesen håper at arbeidet kan starte høsten 2008.