Stor befolkningsvekst i Oslo og Akershus gjør at kommunene bygger stadig større skoler.
Til tross for at opplæringsloven anbefaler 450 elever per skole som maksgrense, velger noen å samle over 1000 skolebarn i en og samme skole.
– Jeg synes 450 er en fornuftig grense. Det er en ganske stor skole i lille Norge, sier professor ved Universitetet i Tromsø Tom Tiller.
Han mener det er vanskeligere å lykkes med store enn med små skoler, og synes opplæringslovens anbefaling burde følges.
Én ny skole i året
Ullensaker kommune har hatt en stor befolkningsvekst, og har ikke planer om å holde seg til anbefalingen om 450 elever.
– Vi får mellom 200 og 240 nye elever som trenger skoleplass. Det er én skole hvert år, sier ordfører Harald Espelund (Frp).
Fire av kommunens 14 skoler skal bygges ut til å romme 750 elever. Espelund er ikke bekymret over størrelsen på skolene, og utelukker ikke at de kan bli enda større i årene som kommer.
– Jeg tror det er akseptabelt med den type skole, med de løsningene vi legger opp til. Tidene endrer seg, og om 10 til 15 år kan det være at noen mener det er greit med 1000 elever på hver skole.
Saken fortsetter under bildet
Bygger ut i Oslo
Ullensaker kommune er ikke alene. Enebakk skal bygge en skole med opptil 980 elever, og Oslo kan innen ti år få minst 25 skoler med flere enn 800 elever og tre med flere enn 1000.
– Lærerne er så kompetente og vet hvor viktig det er at hvert eneste barn blir sett og vist respekt, sier rektor ved Gystadmarka skole på Jessheim, Kari Øgar Rastad.
Skolen åpent for tre år siden, og har plass til 360 elever. Nå planlegger kommunen å utvide til 750 elever. Øgar Rastad tror ikke at store skoler vil føre til at flere barn faller gjennom.
Det er ikke Tom Tiller enig i.
– En elev som ikke blir sett, blir en dyr elev. Tenker man på økonomi, så er dette ofte elever som ender på sosialen eller i verste fall i kriminalitetsstatistikken. Da kan vi snakke om kostnader, sier han.
– Vi har svelget en kamel
Opposisjonen i Ullensaker stemte for store skoler, men liker ikke planene.
– Vi har svelget en kamel, innrømmer Eva Gullichsen (Ap).
Hun mener de valgte det minste av to onder da de gikk inn for planene.
– Ullensaker-skolen scorer i dag dårlig på resultater og vi er tredje lavest i landet på midler. Det innebærer at vi velger en modell som gjør at vi tror vi kan organisere skolehverdagen bra, og satse på innholdet i skolen.