Bråstopp for Ruter

For første gang i selskapets historie taper de for bilen.

Rushtrafikk i Oslo

Ifølge nye tall fra Statistisk sentralbyrå er kollektivtransporten nå «nær nullvekst».

Foto: Lise Åserud / Scanpix

Siden Ruter ble opprettet i 2007 og bevilgningene ble skrudd opp, har stadig flere foretrukket trikk, buss og bane fremfor bilen.

Nå er det stopp. Kollektivtrafikken hadde nær samme antall reiser første kvartal i 2012 som i 2011, skriver Aftenposten.

Nær nullvekst

Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter

Administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jensen.

Foto: Ruter

Ifølge nye tall fra Statistisk sentralbyrå er kollektivtransporten nå «nær nullvekst».

I første kvartal 2012 reiste vi kollektivt 140, 4 millioner ganger, mot 139, 8 samme periode i fjor.

Ruters egne tall bekrefter trenden: I fjor sank markedsandelen i Oslo for første gang, fra 45 til 44 prosent, etter å ha steget fra 36 prosent i 2006.

Ifølge Ruters årsrapport stoppet veksten særlig opp mot slutten av fjoråret. Nå trenger de mer penger. Billettinntektene dekker bare rundt halvparten av Ruters utgifter.

Grunn til bekymring

Administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jensen sier tallene gir grunn til bekymring.

– Det har vært en fantastisk vekst i kollektivtrafikken de siste årene og vi vokser fortsatt, men i det siste har biltrafikken vokst mer og det er grunnlag for bekymring i forhold til de høye målsetningene vi har.

Ifølge Statens Vegvesens Vegtrafikkindeks har biltrafikken på Østlandet økt med 3,1 prosent i løpet av årets første fem måneder.

– Må bli mer effektive

Ifølge Ruter er sammenhengen svært klar mellom hvor mye penger politikerne gir Ruter i tilskudd og utviklingen i antall reisende.

Også i fjor ble Ruter kuttet i budsjettforliket i Oslo.

Ola Elvestuen

Samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V).

Foto: Svein Ommundsen

For å opprettholde veksten Ruter har hatt til nå trenger de mer penger, men til tross for det vil ikke samferdselsbyråd Ola Elvestuen love mer penger.

– Budsjettet legges frem 26. september, og der offentliggjør vi bevilgningene, sier han til Aftenposten.

Han mener at Ruter bør bli mer effektive.

– I en organisasjon med 5,5 milliarder i omsetning, vil det alltid være potensial for å bruke de pengene vi bevilger mer effektivt, sier Elvestuen.

– Håper vi klarer å komme tilbake

Reitan Jensen understreker tallene fra SSB er fra en kort periode som kommer etter en periode med høy vekst.

– Vi er fremdeles i vekst og vi tar andeler i Akershus. Vi håper vi klarer å komme tilbake, men det krever mer hardt arbeid fra oss i kollektivtrafikken. Vi må bli mer effektive og få mer ut av de ressursene vi har, sier Reitan Jensen.