Hopp til innhold

– Folk gidder vel ikke å fjerne vrakene, eller tror de skal fikse dem

Hvert år forsøpler rundt 1000 bilvrak bygatene i Oslo. Mens vrakene er til irritasjon for andre, går bileierne glipp av 3000 kroner i vrakpant.

Uregistrert bil

VRAK: Mens Mercedesen til venstre står på Bymiljøetatens liste over biler som skal taues vekk, må den andre trolig avskiltes før den kan fjernes fra Nordbergveien i Oslo.

Foto: NRK

Du har helt sikkert sett dem:

Bilene som står parkert akkurat der du trenger å sette fra deg kjøretøyet ditt. De har gjerne støvete ruter, flate dekk og er uten skilter - og har stått på den samme plassen - lenge.

Noe de faktisk ikke har lov til.

– Over hele landet er det forbudt for avskiltede biler å stå parkert på offentlig grunn i mer enn 14 dager, sier Morten Dahl, som er konsulent i Bymiljøetaten i Oslo.

Og det hjelper ikke om eieren flytter på bilen noen meter annenhver uke, eller parkerer i en annen gate. To uker er maksimalgrensen.

Avhengig av tips

Det er kommunene som har ansvaret for å fjerne uregistrerte biler som står ulovlig parkert langs offentlige gater.

– Vi kommer over en del biler under vårrengjøringen av gatene, men utover det er vi avhengig av at folk ringer og tipser oss om hensatte bilvrak, sier Morten Dahl.

I Oslo fjerner og vraker kommunen omtrent 1 000 biler hvert år. Hittil i år har de tauet inn 321 uregistrete kjøretøy.

Morten Dahl

RING: - Vi blir bare glade hvis folk ringer vakttelefonen vår og tipser om hensatte bilvrak, sier Morten Dahl i Bymiljøetaten.

Foto: Thomas Marthinsen

For deg som irriterer deg over disse bilene - trøsten får være at det før 2003 var enda verre. Da hadde ikke kommunene lov til fjerne disse kjøretøyene.

Og hva er grunnen til at bilene står der?

– Det må du nesten spørre eierne om. Men jeg vil anta at de bare ikke gidder å flytte dem selv, eller at de tror de skal reparere dem, men kommer aldri så langt, ler Dahl.

– Har for god råd

Uansett går bileierne glipp av penger.

– Selv ville jeg heller levert inn bilen min og fått vrakpant, enn å få den tauet inn, tenker nå jeg. Folk har nok for god råd, sier Morten Dahl i Bymiljøetaten.

Vrakpanten i 2014 er på 3000 kroner - penger som nå går til kommunen istedenfor. Likevel er det ifølge Bymiljøetaten et tapsprosjekt å rydde gatene for bilvrak.

– Når en bil er tauet inn prøver vi å finne eieren ved hjelp av chassisnummer og motorvognregisteret. Vi skriver til dem og informerer om at vi har tatt bilen. Samtidig ber vi om tillatelsetil å vrake den, forteller Dahl.

Vil du heller hente den ut fra inntauingstomta igjen koster det deg minst 2.200 kroner.

Noen helt få biler, 10-15 stykker i Oslo årlig, kan selges.