Du har helt sikkert sett dem:
Bilene som står parkert akkurat der du trenger å sette fra deg kjøretøyet ditt. De har gjerne støvete ruter, flate dekk og er uten skilter - og har stått på den samme plassen - lenge.
Noe de faktisk ikke har lov til.
– Over hele landet er det forbudt for avskiltede biler å stå parkert på offentlig grunn i mer enn 14 dager, sier Morten Dahl, som er konsulent i Bymiljøetaten i Oslo.
Og det hjelper ikke om eieren flytter på bilen noen meter annenhver uke, eller parkerer i en annen gate. To uker er maksimalgrensen.
Avhengig av tips
Det er kommunene som har ansvaret for å fjerne uregistrerte biler som står ulovlig parkert langs offentlige gater.
– Vi kommer over en del biler under vårrengjøringen av gatene, men utover det er vi avhengig av at folk ringer og tipser oss om hensatte bilvrak, sier Morten Dahl.
I Oslo fjerner og vraker kommunen omtrent 1 000 biler hvert år. Hittil i år har de tauet inn 321 uregistrete kjøretøy.
For deg som irriterer deg over disse bilene - trøsten får være at det før 2003 var enda verre. Da hadde ikke kommunene lov til fjerne disse kjøretøyene.
Og hva er grunnen til at bilene står der?
– Det må du nesten spørre eierne om. Men jeg vil anta at de bare ikke gidder å flytte dem selv, eller at de tror de skal reparere dem, men kommer aldri så langt, ler Dahl.
– Har for god råd
Uansett går bileierne glipp av penger.
– Selv ville jeg heller levert inn bilen min og fått vrakpant, enn å få den tauet inn, tenker nå jeg. Folk har nok for god råd, sier Morten Dahl i Bymiljøetaten.
Vrakpanten i 2014 er på 3000 kroner - penger som nå går til kommunen istedenfor. Likevel er det ifølge Bymiljøetaten et tapsprosjekt å rydde gatene for bilvrak.
– Når en bil er tauet inn prøver vi å finne eieren ved hjelp av chassisnummer og motorvognregisteret. Vi skriver til dem og informerer om at vi har tatt bilen. Samtidig ber vi om tillatelsetil å vrake den, forteller Dahl.
Vil du heller hente den ut fra inntauingstomta igjen koster det deg minst 2.200 kroner.
Noen helt få biler, 10-15 stykker i Oslo årlig, kan selges.