Tirsdag kveld sier et bredt flertall i bystyrets samferdsels- og miljøkomité ja til miljødifferensiering. Det betyr at de vil straffe de mest forurensende bilene i bomringen, mens biler med lave utslipp skal betale mindre – hver dag året rundt.
Men mange av partiene som støtter miljøtiltaket i bystyret, stemte imot det samme forslaget da SV og Miljøpartiet la det frem på Stortinget i mars. Forslaget fikk kun partienes egne stemmer.
Miljøpolitisk talsmann i SV, Heikki Eidsvoll Holmås, mener det skurrer når byrådet kun fire uker senere går inn for tiltaket som en del av den store tiltaksplanen mot luftforurensning (se faktaboks).
– Det betyr enten at partiene i byrådet har utrolig lite innflytelse over hva partiene på Stortinget gjør ellers så lurer de befolkningen i Oslo, sier Holmås.
Les også: Nå kommer dieselforbudet
– Å slå inn en åpen dør
Ifølge Høyres miljøpolitiske talsmann, Nikolai Astrup, stemmer ingen av Holmås' teorier. Som leder i Oslo-partiet var Astrup pådriver da Oslo Høyres årsmøte gikk inn for miljødifferensiering i februar, måneden før stortingsvedtaket.
– Regjeringen jobber allerede med å utrede miljødifferensiering i forbindelse med bompengereformen, som ligger i Stortinget. Dermed var SVs forslag egentlig å slå inn en åpen dør.
– Det virker litt rart å stemme imot noe man er for likevel?
– Jeg er ikke enig i det, for det var viktig for oss å se dette i sammenheng med bompengereformen. Det var en del utredninger som måtte gjøres for å kunne se hvordan man kunne tilpasse bompengebrikke-systemet til en miljødifferensiering, sier Astrup.
Les også: Nye miljøtakter fra Høyre
Les også: Bomstrid i Høyre
Må vente på Oslopakke 3
Miljødifferensiering kan uansett ikke innføres før den store vei- og kollektivpakken for Oslo og Akershus, Oslopakke 3, er reforhandlet neste år.
Holmås håper da alle partier blir enige med seg selv.
– Det er et godt grep. Det betyr at de bilene som skaper den giftige Oslo-luften skal betale mest gjennom bomringen slik at færre velger å bruke forurensende biler inn til Oslo.