Hopp til innhold

Ansatte krever privatiseringsstans

Sporveisansatte krever stans i omorganiseringen og privatiseringen av kollektivtrafikken i Oslo. Nå ønsker flere å gå ut i streik.

Sporveisansatte kan ikke love noen snarlig slutt på på t-banekaoset i Oslo.

På et møte i sporveisforeningen i går kveld gjentok 300 medlemmer sine krav til politikerne i Oslo.

Det sier leder i Oslo Sporveiers Arbeiderforening, Rune Aasen.

- Vi krever at omorganiseringen stopper, at oppsplittingen stoppes, at konkurranseutsettingen av vognene stoppes, sier Rune Aasen.

Forsinkelser, innstilllinger, proppfulle T-banevogner og perronger- dette forblir hverdagen i Oslo hvis de sporveisansatte ikke får gjennomslag for sine krav.

Flere ville gå ut i streik

I går møttes 300 medlemmer i fagforeningen som har makt til å gjøre ende på T-banekaoset.

Flere av medlemmene ønsket å gå ut i streik - dette ble likevel avvist av flertallet.

Situasjonen for passasjerene kan likevel verre i tida som kommer, tror Aasen.

- Det er klart at hvis det ikke kommer noen signaler her, så ser jeg ikke noen grunn til at det blir lettere framover. Det er noe med været som gjør at det er mye feil på vognene, og det krever at folk er motiverte og at folk er villige til å trå på framover, og det ser det ikke ut som dem er, sier Aasen.

"Ta vare på helsa"
Foto: NRK

Konflikten kan vare til over jul

I dag kjører sporveiens T-banelinje 3 bare mellom Mortensrud og Majorstua. Mellom Ullevål stadion og Sognsvann går det buss

Sporveien mangler 44 av 160 vogner i dag - og det er dermed ventet at det blir trangt om plassen på T-banen i morgenrushet.

Og hvis ikke politikerne kommer de sporveisansatte i møte i bystyremøtet senere i dag, kan denne konflikten vare til over nyttår. Da vil de gamle vognene byttes ut med nye, som trenger mindre vedlikehold.

- Det kan selvfølgelig bli verre. Det skal ikke så mye til nå før det er snakk om sikkkerhet. Det er for mye folk på perrongene, så de som har sikkerhensansvar vurderer å stenge hele banen, sier Åasen

T-bane
Foto: Poppe, Cornelius / SCANPIX