NRK Meny
Normal

– Kjendisstatus kan øke boligprisen

OL-mester Kari Traa er en av flere kjendiser som bruker seg selv for å fremme eget boligsalg. – Å få redaksjonell omtale er langt mer verdifullt enn å betale for en vanlig boligannonse, sier rektoren på Markedshøyskolen.

Faksimile av boligprospektet til Kari Traa

FAKSIMILE FRA PROSPEKT: Kari Traa bruker bilder av seg selv i salgsoppgaven til sin leilighet.

Foto: Rune Jensen / NRK

Nina Hauge på boligvisning

– Jeg hadde forventet at det skulle være masse mennesker her, men det var jo ikke det, sier Nina Hauge.

Foto: Rune Jensen / NRK

– Jeg synes jeg kanskje dro kjensel på henne, men var ikke helt sikker. Men da jeg så at leiligheten var blitt omtalt i Bonytt, begynte jeg å tenke at det kunne være Kari sin, sier Nina Hauge.

Hun er en av en drøye håndfull personer som møtte opp på visningen i Kari Traas leilighet på Grünerløkka søndag ettermiddag.

I prospektet er Traa avbildet på flere av fotografiene inne i leiligheten.

Nina Hauge presiserer at hun ikke har kommet på grunn av leilighetens kjendisfaktor. – Det er spennende at det har vært Kari Traa sin, men det er ikke det som kommer til å avgjøre om jeg vil ha leiligheten, sier Hauge som haster videre på sin boligjakt.

Flere kjendiser har gjort det samme

Vanessa Rudjord

Costume-redaktør Vanessa Rudjord fikk kritikk for å promotere eget boligsalg over åtte sider i eget blad.

Foto: Grøtt, Vegard / NTB scanpix

Kari Traa er ikke den første kjendisen som bruker seg selv slik. For med jevne mellomrom dukker det opp boligannonser hvor kjendiser stiller opp selv for å fremme salget av egen bolig.

Da sexolog Kristin Spitznogle promoterte boligsalget sitt i Tromsø ved å stille opp på bilder i annonsen ble det bråk. Enden på visa var at Spitznogle fjernet bildene av seg selv fra annonsen. Senere har kjendiser som Aylar Lie også brukt seg selv for å promotere eget boligsalg, skriver Se og Hør.

I år har sjefsredaktøren i Costume, Vanessa Rudjord, gjort det samme. Rudjord viste fram sin egen leilighet over åtte sider i eget blad, samtidig som hun la den ut for salg på Finn.no.

– Effektiv markedsføring

Trond Blindheim

Å få redaksjonell omtale er langt mer verdifull enn å betale for en vanlig boligannonse, mener rektor Trond Blindheim.

Foto: www.mh.no

– Å få omtale i ukeblader og på nett er en effektiv måte å få vist boligen til så mange som mulig. Dermed kan man få flere til å komme på visning, noe som kan resultere i at flere også blir med i budrunden, og til slutt kan det føre til at boligen selges til høyere pris, sier rektor på Markedshøyskolen, Trond Blindheim.

Blindheim sier at «Hjemme hos-reportasjer» ofte er de mest populære sakene.

– Dette er en måte for leserne å komme hjem til kjendisene. Man får se på badet deres og hvilke bøker de har i bokhyllen. Det er en slags sosialpornografi, sier han til NRK.

Kari Traas leilighet selges av Privatmegleren.

Tore Hessen

– Vi har hatt over 25 000 klikk, mens det er vanlig at det er mellom 4000 og 5000 klikk på annonser, sier megler Tore Hessen.

Foto: Privatmegleren

– Årsaken til at Kari Traa er på bildene i boligannonsen er at leiligheten fikk god omtale i Bonytt i 2009. Leiligheten er akkurat som den er på bildet. Det er de samme møblene og den samme stilen. Derfor valgte vi å bruke de samme bildene som er i artikkelen i annonsen, sier Tore Hessen i Privatmegleren.

Mer publisitet enn forventet

I tillegg til at hun er avbildet i salgsannonsen, har Traa også nylig stilt opp som selger på nettstedet Boligmani.

– Boligmani ønsker å fremheve visse særtrekk ved boliger som skiller seg ut. Da er det opp til dem og selger å bestemme hvordan vinklingen skal være. Saken har så blitt fanget opp av flere andre nettportaler, sier Hessen.

Kari Traa ønsker ikke kommentere overfor NRK hvorfor hun har valgt å bruke seg selv.

– Hun ønsker ikke å stille siden hun er opptatt. Vi er fornøyd med den publisiteten vi har fått, og ønsker ikke mer siden vi har fått mer oppmerksomhet enn forventet, sier Hessen.

– Slike oppslag er bra for kjendisene fordi de får mer oppmerksomhet rundt boligsalget, sier rektor Trond Blindheim.

– Spekulerer kjendiser i å få omtale av boligsalg i ukeblader og lignende?

– Ja, det gjør de. Det er åpenbart at de vil ha flest mulig på visning for å få høyest mulig pris. Å få redaksjonell omtale er langt mer verdifullt enn å betale for en vanlig boligannonse, mener Blindheim.

– Gir mer klikk, sier megler

Megler Tore Hessen sier det ikke bare er kjendiser som stiller opp på bilder i salgsannonser.

– Bruk av personer forekommer fra tid til annen. Det burde det gjøres mer av. Det skaper en bedre helhetsfølelse av boligen. Det er tilfeldig at eieren er med på bildene i denne annonsen, sier Hessen til NRK.

– Er det lønnsomt for dere at kjendiser stiller på bildene i boligannonsene?

– I annonsen står ikke navnet til Kari Traa. Vi synes at helheten på bildene var så bra at vi ikke ønsket å ta nye bilder. Det er riktig at vi ønsker at boligen skal bli sett. Vi har hatt over 25 000 klikk, mens det er vanlig at det er mellom 4000 og 5000 klikk på annonser, sier Hessen.

Etter visningen søndag har Hessen gjort en sammenligning.

Espen Rølla på boligvisning

– Det er bare fint at de benytter seg av den muligheten i forhold til den kjendisfaktoren de måtte ha, sier Espen Rølla.

Foto: Rune Jensen / NRK

– Vi hadde to visninger på Grünerløkka samtidig. Den ene Finn-annonsen hadde 2500 klikk. Det kom elleve på visning. Kari Traas leilighet hadde 26 000 klikk på Finn.no. Det kom kun ni på visningen, sier Hessen.

– Jeg hadde forventet at det skulle være masse mennesker her, men det var jo ikke det, sier boligkjøper Nina Hauge etter en titt i leiligheten.

– Kjendis betyr ikke noe for meg

Espen Rølla stopper opp på vei inn til visning.

– Det har ingen betydning for meg at den er eid av Kari Traa, men jeg skjønner jo at noen kan bli interessert på grunn av det, sier Rølla.

– Hva synes du om at kjendiser markedsfører leilighetene sine ved hjelp av reportasjer i blader og på nett?

Boligvisning

Salgsplakaten ved inngangen fortalte ikke at boligen skulle selges av Kari Traa, men reportasjen i Bonytt blir fremhevet.

Foto: Rune Jensen / NRK

– Det er bare fint at de benytter seg av den muligheten i forhold til den kjendisfaktoren de måtte ha. Kanskje det betyr noe for noen. Jeg er bare interessert i å se en kul leilighet, sier Rølla til NRK.

– Det er ikke sikkert vi oppnår høyere pris fordi en kjendis har bodd i boligen, sier Tore Hessen i Privatmegleren.

– Du tror ikke boligen går langt over takst på grunn av dette?

– Målgruppen er førstegangskjøpere som er orientert om prisnivået i området. Jeg tror noen vil betale for særpreg. Leiligheten har en gjennomført stil som er av interesse for flere. Den bærer preg av at en eier med en bestemt stil har bodd der, avslutter Hessen.

Boligvisning

Visningsskiltet på utsiden avslørte ikke at en tidligere OL-mester skulle selge leiligheten sin.

Foto: Rune Jensen / NRK