Hopp til innhold

- Nye Kollen kan svaie for mye

- Det kan oppstå svingninger i tårnet som kan gjøre det umulig å kjøre ned overrennet, sier arkitekt.

Holmenkollen

Slik var det originale vinnerutkastet til nye Holmenkollen, tegnet av JDS Architects.

Vinnerutkastet for ny bakke i Holmenkollen (bildet over) viser en stålbakke som skrår opp i luften uten understøtte. Arkitekt Bjørn A. Ardø mener formen på bakken kan skape problemer, skriver Teknisk Ukeblad .

- Kan gjøre det umulig å kjøre

- Stål er sterkt, men har en ganske høy elastisitet. Det kan oppstå svingninger i tårnet som kan gjøre det umulig å kjøre ned overrennet. Dette vet man ikke noe om før det har blitt gjort modellforsøk, sier han til bladet.

- Da stålkonstruksjoner gjerne har høy egenfrekvens, vil det føre til at selv mindre utslag kan gjøre det umulig å avvikle et renn, fortsetter arkitekten.

Han mener problemet hadde vært mindre dersom bakken hadde vært planlagt i betong, fordi dette materialet er tregere og har en større dempingsfaktor.

- Kjedelig å hoppe med svingninger

Øystein Løset er sivilingeniør og prosjektleder i konsulentfirmaet Dr. techn. Olav Olsen. Han bekrefter at nye Holmenkollen kan få problemer med vind.

- Dette er noe som bør undersøkes nøye. Det er ikke et uoverstigelig problem, men det vil være veldig kjedelig å hoppe i denne bakken hvis det kommer slike svingninger, sier Løset til Teknisk Ukeblad.

- Regner på vindforholdene

Hagbarth Vogt-Lorentzen i TerraMar, som har prosjektledelsen for nye Holmenkollen, forteller at de allerede er igang med å regne på vindforholdene, og mulige vibrasjoner i hoppbakken.

- Et selskap er engasjert for å gjøre teoretiske simuleringer og beregningsmodeller. Før de er ferdig, blir det meningsløst å svare på spørsmålet, sier han.