Vinnerutkastet for ny bakke i Holmenkollen (bildet over) viser en stålbakke som skrår opp i luften uten understøtte. Arkitekt Bjørn A. Ardø mener formen på bakken kan skape problemer, skriver
.- Kan gjøre det umulig å kjøre
- Stål er sterkt, men har en ganske høy elastisitet. Det kan oppstå svingninger i tårnet som kan gjøre det umulig å kjøre ned overrennet. Dette vet man ikke noe om før det har blitt gjort modellforsøk, sier han til bladet.
- Da stålkonstruksjoner gjerne har høy egenfrekvens, vil det føre til at selv mindre utslag kan gjøre det umulig å avvikle et renn, fortsetter arkitekten.
Han mener problemet hadde vært mindre dersom bakken hadde vært planlagt i betong, fordi dette materialet er tregere og har en større dempingsfaktor.
- Kjedelig å hoppe med svingninger
Øystein Løset er sivilingeniør og prosjektleder i konsulentfirmaet Dr. techn. Olav Olsen. Han bekrefter at nye Holmenkollen kan få problemer med vind.
- Dette er noe som bør undersøkes nøye. Det er ikke et uoverstigelig problem, men det vil være veldig kjedelig å hoppe i denne bakken hvis det kommer slike svingninger, sier Løset til Teknisk Ukeblad.
- Regner på vindforholdene
Hagbarth Vogt-Lorentzen i TerraMar, som har prosjektledelsen for nye Holmenkollen, forteller at de allerede er igang med å regne på vindforholdene, og mulige vibrasjoner i hoppbakken.
- Et selskap er engasjert for å gjøre teoretiske simuleringer og beregningsmodeller. Før de er ferdig, blir det meningsløst å svare på spørsmålet, sier han.