Hopp til innhold

Vurderer å endre opptaksreglene

Opplæringskomiteen i Østfold skal vurdere om kunstneriske kriterier bør telle med i opptaket til videregående opplæring i musikk, dans og drama.

Cello

Mulighetene for å ta hensyn til elevers kunstneriske ferdigheter i forbindelse med opptak på videregående skole skal tas opp til vurdering.

Foto: Margret Helland / NRK

Det sier Inger Christin Torp, leder av opplæringskomiteen i Østfold.

Bare karakterer teller i Østfold

I de fleste fylkene i Norge kan musikktalenter komme inn på linjen for musikk, dans og drama etter en prøvespilling. Dette sikrer at søkere som har en dårlig karakter i et fag likevel kan komme inn om de er flinke til å spille.

Men i Østfold, Vest-Agder og Finnmark er det andre regler som gjelder. I Østfold er det bare skolekarakterene som gjelder .

Må kanskje flytte for å gi datteren en sjanse

Sidsel Sørli fra Spydeberg har en datter som er flink til å spille piano, og hun frykter at en dårlig mattekarakter kan komme i veien for datterens pianokarriere - bare fordi familien bor i feil fylke.

- Vi bor i samme land, og så skal ungdom få en sjanse i Akershus, mens ungdom i Østfold ikke får den sjansen. Jeg håper Østfold fylkeskommune forandrer reglene. Ellers må vi rett og slett flytte for at datteren min skal få den samme sjansen som de får i andre fylker, sier Sørli.

Skal revurdere regelverket

Inger Christin Torp sier at opptaksreglene i Østfold vektlegger karakterer siden linjen for musikk, dans og drama er en studiespesialiserende linje.

Men hun er enig i at det er beklagelig at reglene ikke er like over hele landet.

Hun forteller at opplæringskomiteen i fylket skal gå gjennom regelverket på neste komitémøte 18. november og diskutere mulighetene for å gjøre forandringer.

- Gjelder også idrett

- Vi skal vurdere om det er grunnlag for å foreta endringer som tar hensyn til andre forhold enn bare karakterer. Men det gjelder ikke bare musikk, dans og drama. Vi må også se på idrettslinjen og drøfte om det bør være noe tilsvarende der, sier Torp.

Hun ser for seg en løsning som kombinerer hensynet til kunstnerisk ferdighet med krav om skolefaglige kunnskaper.

Dersom komiteen bestemmer seg for å gjøre endringer, vil de tidligst kunne bli gjeldende fra 2010, tror komitelederen.