Hopp til innhold

Vet ikke årsaken til grunnstøtingen

Vi vet ikke om det er menneskelig eller teknisk svikt som ligger bak, sier Nils Petter Andersen, leder ved Trafikksentralen i Horten.

Video 2471aec8-fb3f-426b-bfa1-c0cd358bf567.jpg

Se Kystverkets video fra grunnstøtingen.

I går kveld ble det slått full katastrofealarm i Østfold. Konteinerskipet «Godafoss» gikk på grunn like utenfor Hvaler , med 500 tonn råolje om bord.

Ifølge Kystverket har oljesøl fra skipet nådd land ved øya Akerøya på Hvaler.

Oljen lekker ut i Ytre Hvaler-nasjonalpark, og det jobbes nå på spreng med å legge ut lenser og pumpe opp oljen.

SE BILDENE: Konteinerskip på grunn

Årsaken til ulykken er foreløpig ukjent, forteller Nils Petter Andersen, leder ved Trafikksentralen i Horten.

– Om det er menneskelig eller teknisk svikt kan jeg ikke si noe om, det vet vi ikke. Det må være opp til Havarikommisjonen å finne ut av, sier Andersen til NRK.no.

LES OGSÅ:

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Flyfoto av Godafoss grunnstøting på Hvaler

Flyfoto av Godafoss grunnstøting på Hvaler. På bildet ser man tydelig oljeflaket som har lekket ut.

Foto: Kustbevakningens overvåkningsfly KVB 502

Ute av kurs

Det som er sikkert er at «Godafoss» holdt 13,5 knop da den traff skjæret. Det viser det satelittbaserte GPS-skipsovervåkningskartet AIS.

Ifølge Andersen er det normal fart i området. AIS-systemet viser imidlertid at «Godafoss» kom ut av kurs rundt en halv nautisk mil (ca. 900 meter) før den gikk på grunn.

Det bekrefter Andersen overfor NRK.no.

– Vi ser det samme i vår historikk. Men hva som har gått galt vet jeg altså ikke, sier han.

LES: Ordføreren: – Helt forferdelig

(Artikkelen fortsetter under kartet)

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Losen forlot skipet

Ifølge Fredriksstad Blad hadde losen forlatt skipet like før grunnstøtingen.

Det er heller ikke unormalt, ifølge Andersen.

– I ettertid kan man jo si at det burde vært en los ombord hele veien. Men det er ikke uvanlig at losen forlater skipet, hvis kapteinen er godt kjent i farvannet. Og slik var det i dette tilfellet. Så det er ikke begått noen regelbrudd her, sier Andersen.

– Uegnet

Pål Bugge i Naturvernforbundet i Østfold sier til NTB at innseilingen til Fredrikstad gjennom Hvaler-øyene er uegnet for skipstrafikk.

Han mener det bør innføres losplikt også for mindre fartøy og at farledene må merkes bedre.

– I tillegg må vi fjerne ankringsplasser i Hvaler-skjærgården og innføre trafikkontroll på samme måte som for fly. Egne skipsledere bør følge hvert enkelt skip. Innseilingen til Fredrikstad er trang og full av skjær. Den er uegnet for
skipstrafikk, sier han.

Tidligere los Jarl Jensen sier til NRK.no at farvannet der frakteskipet Godafoss har grunnstøtt ikke er vanskelig å manøvrere.

– Det er greit farvann, hvis man følger leden, vel og merke, sier Jensen, som bor 50 meter unna ulykkesstedet.

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Video 5151dd17-023d-41a3-b5d3-b58f4c0e5763.jpg

Se TV-reportasje om Ytre Hvaler-nasjonalpark fra i fjor høst.

Flere nesten-ulykker

Det lekker olje fra skipet midtskips på begge sider, og lekkasjene kommer fra to tanker på 250 tonn olje hver.

Ifølge Kystverket kan det potensielt lekke ut 500 tonn olje fra «Godafoss».

Til sammenlikning ble det sluppet ut mellom 270 og 300 tonn olje da skipet Full City gikk på grunnn ved Langesund i 2009.

Ytre Hvaler-nasjonalpark er Norges eneste maritime nasjonalpark og består blant annet av et svært sårbart undersjøisk landskap.

Hvaler-ordfører Eivind Norman Borge har lenge fryktet at det skulle skje en miljøkatastrofe i nasjonalparken. Det har vært flere nesten-ulykker i området opp gjennom årene.

I går kveld ble marerittet virkelighet.