Hopp til innhold

Vanskelige valg for Østberg og de andre

2.3 sekunder skiller Mads Østberg fra ledelse etter gårsdagens korte superspesial. Dekkvalgene kan bli avgjørende i årets Rally Portugal. Dagens første fartsprøve starter straks.

Mads Østberg

Østberg startet med å rulle av veien under testkjøringen, men hverken bil eller mannskaper har tatt skade av det som skjedde på shakedown.

Foto: AUSTRAL / CITROEN RACING/AUSTRAL

Det er norsk ledelse i starten av rallyet. Andreas Mikkelsen tok teten etter superspesialen på fartsprøve 1 i går, foran Sébastien Ogier og Jari-Matti Latvala. Østberg har 7. plass, 2.3 sekunder bak Mikkelsen.

WRC Rally Portugal

Forblåst og varmt i Rally Portugal. Dekkvalgene kan avgjøre hvordan det går til slutt, tror flere toppkjørere.

Foto: Citroën Racing Team

Gårsdagen startet dramatisk for Østberg. Bilen rullet av veien under shakedown, eller testkjøringen før løpet. Men både Østberg og kartleser Jonas Andersson kom fra det uten skader, og rullen har ikke ført til tekniske problemer med bilen, opplyser teamet.

– På treningen i dag tidlig hørte jeg rett og slett feil på en note fra kartleseren. Jeg trodde han sa at det var en helt «flat», en full fart-venstresving, men det var det ikke. Jeg holdt full gass og det gikk selvfølgelig ikke, sa Østberg til NRK etter utforkjørselen.

Kritiske dekkvalg

På dagens seks fartsprøver og i resten av Rally Portugal tror flere ledende kjørere at dekkvalget blir viktig, skriver wrc.com. Veier dekket av sand kombinert med høy temperatur gjør at valget mellom myke og harde dekk kan bli vanskelig etter hvert.

– Myke dekk er raskere - men bare opp til visse temperaturer og visse mengder slitasje. Vi har ikke mye erfaring her, sier Sébastien Ogier til wrc.com.

– Da vi var her for å teste for to uker siden, regnet det, så dette er ikke så lett. Vi blir nødt til å stole på våre erfaringer fra tidligere løp.