Det er norsk ledelse i starten av rallyet. Andreas Mikkelsen tok teten etter superspesialen på fartsprøve 1 i går, foran Sébastien Ogier og Jari-Matti Latvala. Østberg har 7. plass, 2.3 sekunder bak Mikkelsen.
Gårsdagen startet dramatisk for Østberg. Bilen
under shakedown, eller testkjøringen før løpet. Men både Østberg og kartleser Jonas Andersson kom fra det uten skader, og rullen har ikke ført til tekniske problemer med bilen, opplyser teamet.– På treningen i dag tidlig hørte jeg rett og slett feil på en note fra kartleseren. Jeg trodde han sa at det var en helt «flat», en full fart-venstresving, men det var det ikke. Jeg holdt full gass og det gikk selvfølgelig ikke, sa Østberg til NRK etter utforkjørselen.
Kritiske dekkvalg
På dagens seks fartsprøver og i resten av Rally Portugal tror flere ledende kjørere at dekkvalget blir viktig,
Veier dekket av sand kombinert med høy temperatur gjør at valget mellom myke og harde dekk kan bli vanskelig etter hvert.– Myke dekk er raskere - men bare opp til visse temperaturer og visse mengder slitasje. Vi har ikke mye erfaring her, sier Sébastien Ogier til wrc.com.
– Da vi var her for å teste for to uker siden, regnet det, så dette er ikke så lett. Vi blir nødt til å stole på våre erfaringer fra tidligere løp.