NRK Meny
Normal

- Dødstrøtte sjåfører på Østfold-veiene

Triksing med fartsskrivere er et økende problem, mener Statens vegvesen.

Vogntog
Foto: Rune Karlsen / NRK

Mandag ble et polsk vogntog stanset på Svinesund, med en bryter som manipulerte fartsskriveren.

Kan kjøre døgnet rundt

- Når føreren har bryteren aktiv, manipuleres fartsskriveren slik at den skriver hviletid istedetfor kjøring, forteller overingeniør i Statens Vegvesen, Poul Erik Christensen.

Dermed kan sjåførene i praksis kjøre døgnet rundt uten å bli oppdaget.

- Når vi har kontroll skal vi sjekke at føreren har stått rolig og sovet i 11 timer i løpet av et døgn. Men når de lurer oss, kan vi risikere at vi har dødstrøtte sjåfører på veiene, sier Christensen.

- Meget alvorlig

Politijurist i Halden, Ole-Richard Holm-Olsen, er kjent med det stadig økende problemet.

- Dette er meget alvorlig. De fleste sjåførene er riktignok skikkelige folk som gjør jobben sin på en god måte. Det er unntakene som må stoppes, sier Holm-Olsen.

Den polske sjåføren som ble stoppet mandag slapp unna med et forelegg på 10.000 kroner, i tillegg til at han har fått kjøreforbud i Norge det neste halve året. Dessuten er førerkortet beslaglagt.

Økt konkurranse

- I dette tilfellet kunne vi ikke bevise at sjåføren hadde brukt bryteren. Hadde man gjort det, kunne straffen blitt 45 dager ubetinget fengsel, sier Holm-Olsen.

Overingeniør i Statens Vegvesen, Poul Erik Christensen, tror den tøffe konkurransen kan bidra til mer bruk av tjuvtriks.

- Konkurransen i bransjen er knallhard, også i forhold til utland. Dermed kan man få konkurransefordeler ved å installere en slik manipulerende bryter. Dette er nok noe som dessverre bare kommer mer og mer, sier Christensen.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Nei til halv pris i bomstasjonen

    Ordfører i Fredrikstad vender tommelen ned for å beholde dagens rabattordning for dem som betaler bompenger på bruene til Kråkerøy, med mindre staten vil ta ekstrautgiftene.

    Rabatten skal settes ned fra 50 til 10 prosent, det har fått flere innbyggere til å kreve at rabatten blir som i dag.

  • Krever sikrere tunnel

    Vegvesenet må vurdere en regulering som begrenser mengden trafikk som kan kjøre gjennom Oslofjordtunnelen samtidig. Det sier leder i samferdselskomiteen i Østfold, Olav Moe.
    I går mistet en kvinne livet etter en frontkollisjon mellom et vogntog og en personbil i tunnelen.

    Nå er Oslofjordtunnellen sikret, men den må sikres bedre, sier Moe.

    Alvorlig trafikkulykke Oslofjordtunnelen
    Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix