Hopp til innhold

Teksttavler for å fjerne lange fergekøer

Statens Vegvesen og Bastø Fosen vil informere om forsinkelser i fergetrafikken ved hjelp av teksttavler ved Tønsberg på E 18.

Bastø Fosen, Moss-Horten

Håpet er at noen skal velge å kjøre Oslofjordtunnelen når det er lange køer og dermed bidra til å redusere forsinkelsene.

Foto: Rainer Prang / NRK

Håpet er at noen skal velge å kjøre Oslofjordtunnelen når det er lange køer og dermed bidra til å redusere forsinkelsene.

Alternative ruter

Seksjonleder Steinar Aspen for plan og forvaltning i Statens Vegvesen i Vestfold håper dette skal sørge for at man slipper fergekø i tunnelen i Horten.

- Det er for å gi billistene best mulig informasjon om hvordan trafikken er over Oslofjorden slik at de når det er stor trafikk unngår å stå i kø på Horten-siden. Og istedet velger andre ruter for å komme over fjorden, sier Aspen.

Fire timers venting

Fergetrafikken over Oslofjorden er sårbar og det skal lite til før det oppstår forsinkelser. I perioder med redusert drift har det vært opptil fire timers venting og biler stående i kø gjennom Hortenstunnelen, noe vegvesnet vil unngå.

- Vi har veldig dårlig erfaringer med fergekøene i tunnelen. Folk begynner folk å snu og det oppstår farlige situasjoner, sier Aspen.

For lang kø for vei-systemet

Det er særlig vogntog som kan bli et problem i sommertrafikken, sier Olav Brein, daglig leder i Bastø Fosen.

- Bakgrunnen var en bestemt dag da det sto igjen 70 vogntog. Og det er en helt uholdbar situasjon. Oppstillingsplassen i Horten er alt for liten og det forplanter seg i trafikken, sier Brein.

For å gi trafikantene mulighet til å kjøre Oslofjordtunellen istedenfor å stå i kø i Horten, skal Vegvesenet informere om når det er redusert kapasitet og hvor lang ventig trafikantene må regne med på tekstavla i krysset mellom E18 og Rv 35 på Ås i Tønsberg. Billettselgere til Bastø Fosen får ansvar for å informere vegvesent om forsinkelsene.

Ikke aktuelt på Østfold-siden

Fugerende distriktssjef Egil Nordengen i Statens vegvesen sier en slik informasjonstavle ikke er aktuell på Østfold-siden.

- Situasjonen i Moss kan ikke sammenlignes med situasjonen på Vestfold-siden. Der har de problemet med Hortentunnel som gjør disse køene farlige.

- Vi vurderte for endel år tilbake om det kunne være lurt å sette opp slike informasjonstavler ved Moss. Men vi vurderte det slik at det ikke var hensiktsmessig her, sier Nordengen til NRK.

Vegsjefen utelukker imidlertid ikke at spørsmålet kan vurderes på nytt.

- Jeg er selvsagt åpen for å ta en ny vurdering, men i utgangspunktet er det ikke aktuelt, sier Nordengen til NRK.