Hopp til innhold

160 Østfold-lærere tatt ut i streik

Utdanningsforbundet trapper opp streiken fra førstkommende mandag.

Odd Espen Høili

Utdanningsforbundets streikeleder i Østfold, Odd Espen Høili.

Foto: Bjørn Ruud / NRK

Utdanningsforbundet sendte onsdag ut streikevarsel for 5500 lærere i Norge. 22 kommuner og 18 fylkeskommuner blir berørt fra mandag.

Fredrik II videregående skole

Fredrik II er en av to videregående skoler som blir rammet av streiken i Østfold.

Foto: NRK / NRK

I Østfold er det de to videregående skoler som blir rammet: Fredrik II og Glemmen videregående i Fredrikstad. Det er cirka 1300 elever ved hver av de to skolene.

– Vi har tatt ut 98 av våre medlemmer på Glemmen videregående og 65 på Fredrik II i streik, forteller utdanningsforbundets streikeleder i Østfold, Odd Espen Høili.

– Men det kan komme flere opptrappinger?

– Det kan nok skje, men det er det sentral streikekomité som avgjør. De som skal få beskjed først er arbeidsgiverne.

– Ikke tilfeldig

Foreløpig er ingen barne- eller ungdomsskoler i Østfold på listen over dem som rammes av den utvidede streiken.

Høili sier det ikke er tilfeldig at nettopp disse to skolene er først ut i streik.

– Her har vi engasjement, stor streikevilje og dyktige tillitsvalgte. Det er en god gruppe å starte med.

– Venter dere noen innspill fra riksmeglingsmannen mellom i dag og mandag?

– Det er vanskelig å svare på. Jeg hører KS har vært ute og sagt at de er villige til å gå til forhandlingsbordet. Jeg håper de kommer med konkrete og gode forslag.

– Et betydelig antall

Birgit Hansen

Personaldirektør i Østfold fylkeskommune, Birgit Hansen.

Foto: Bjørn Ruud / NRK

Personaldirektør i Østfold fylkeskommune, Birgit Hansen, sier det er et betydelig antall lærere som er tatt ut i streik.

– Hva vi klarer å få til av undervisning for elevene kan jeg ikke svare på nå. Det er det vi må jobbe med de neste dagene.

Utdanningsforbundets leder, Ragnhild Lie, sier de krever en «arbeidsavtale som anerkjenner lærerjobbens egenart».

– Vi streiker for mer fleksibilitet i skolehverdagen, for mindre detaljstyring helt inn i klasserommene, og for å styrke lærerrollen. Kort sagt; vi krever at lærerne får mulighet til å være gode lærere.