Hopp til innhold

- Dette vil gi sykkelboom i Norge

Thor Hushovd og Edvald Boasson Hagen vil bringe med seg mer en heder og ære til Norge. Deres bragder i Tour de France vil få nordmenn opp på sykkelen.

Thor Hushovd og Edvald Boasson Hagen

Først og fremst har de to bidratt til å vise nordmenn hvilket fantastisk fremkomstmiddel sykkelen er, forklarer Fundingsrud.

Foto: Bildemontasje NRK / Scanpix

Det mener tidligere sykkelproff, Øystein Fundingsrud.

Han spår at Norge vil oppleve en sykkelboom etter at de to nordmennene, Thor Hushovd og Edvald Boasson Hagen, har triumfert på franske veier.

LES OGSÅ:

– Sykling er for alle

Først og fremst har de to bidratt til å vise nordmenn hvilket fantastisk fremkomstmiddel sykkelen er, forklarer Fundingsrud.

– Sykling er for alle. Om du skal til jobb, være med i Grenserittet, sykle til skolen eller være med i Trondheim-Oslo. I tillegg er sykling en idrett det er forbundet få skader med og alle klarer å sykle, smiler han.

Selv har syklisten fra Eidsberg i Østfold deltatt i flere ritt og har bodd en periode i Belgia. Han ble bitt av basillen da han ble introdusert for syklingen av Dag Otto Lauritzen, som deltok i Tour det France åtte ganger.

Fundingsrud er ikke i tvil om at mange har fått øynene opp for sykkel og at det nå må legges til rette for den økende interessen. Det holder ikke bare å legge til rette for bil, når så mange ønsker bedre fremkommelighet på sykkel.

– Vi ser jo hvor mange syklister det er i veiene i dag, det siste året har interessen skutt i været. Med enda flere syklister blir behovet mye større.

– Skummelt for unge syklister

Selv begynte han å sykle når han var ung, og han ser at flere unge trekkes til sykkelsporten.

– Norske veier er ikke tilrettelagt for de yngste og det er skummelt når de begir seg ut på veiene. Som syklister er vi myke trafikkanter, men det er det ikke alle som tar hensyn til.

I sommer har han syklet mye på norske veier.

– Jeg ser ofte konflikter mellom bil og sykkel og det bør anlegges flere sykkelstier. Da jeg bodde i Belgia så jeg hvor bra det var tilrettelagt, med et godt utbygd sykkelstinett. Her opplever jeg flere skumle situasjoner, sier han.

Han mener politikerne bør bruke denne Tour de France-effekten til virkelig å utbedre sykkelfremkommeligheten på norske veier.