Hopp til innhold

Snussalget stuper i Sverige

Snussalget i Sverige har rast etter prisøkningene fra nyttår. Salget av dyre snustyper er halvert.

Folk vil ikke gi opp den karakteristiske snusleppa
Foto: Poppe, Cornelius / SCANPIX

Snussalget har rast etter at svenskene økte skattene på snus fra 1. januar i år.

I følge en ringerunde Svenska Dagbladet har gjennomført er salget av enkelte snustyper redusert med hele 50 prosent fra årsskiftet.

Skatteøkningen innebar at en eske løssnus koster 10 kroner mer fra nyttår, mens porsjonssnusen ble fem kroner dyrere.

Snus
Foto: Poppe, Cornelius / SCANPIX

Svensk ramaskrik 

Riksdagen godkjente i fjor den borgerlige regjeringens forslag om å doble skatten på snus fra nyttår.

Det ble et ramaskrik i Sverige, da nyheten om dyrere snus ble kjent, og særlig blidere ble ikke folk av at sigaretter, tobakk og sigarer ble vesentlig dyrere.

I Sverige kunne nordmenn inntil i fjor kjøpe snusbokser for rundt 25-26 kroner, mens de samme boksene kostet 50-60 kroner i Norge.

Hver sigarett fikk en avgiftsøkning på åtte øre fra 20 til 28 øre fra nyttår, og avgiftene på sigarer og sigarillos ble fordoblet, og det samme med tyggetobakk.

Ekstrem hamstring

Snusprodusenten satte alle kluter til før nyttår, for å dekke behovet hos kundene som hamstret før prisøkningen.

Butikkene kjøpte opp store partier, og snuserne fulgte opp. Det ble rekordsalg for snus i Sverige i desember 2006, og mer enn ti millioner snusesker ekstra ble sendt ut på markedet før årsskiftet.

Etter nyttår har snusprodusentene måttet konstatere at salget har rast, først og fremst som en følge av hamstringen, og dels fordi folk synes det er for dyrt å snuse.

Hos den største snusprodusenten, Swedish Match, kommenterer man ikke salget, men hos konkurrentene forteller man om kraftig nedgang.

Svenska Dagbladets ringerunde til snusprodusentene avdekket blant annet at hos snusprodusenten Skruf har salget av de dyre snustypene rast med hele 50 prosent etter nyttår. For billigsnusen har 30 prosent av omsetningen forsvunnet.

Regner med ny snus-trend

Men snusprodusentene regner med at "hamstrernes" lagre etter hvert tar slutt, og at alt snart er tilbake til det normale igjen om ikke alt for lang tid.

– I mars er nok volumene tilbake på normalt nivå. Men vi tror lavprissnusen vil ta større markedsandeler enn den vanlige snusen, sier administrerende direktør Andrew Cunningham hos Skruf til Svenska Dagbladet.

Også hos konkurrenten Fiedler&Lundgren, tror man at snusvanene endres av prisøkningen, men heller ikke der tror man at folk vil slutte  med snusingen, selv om den er blitt dyrere.

– Det er allerede en trend at det snuses mer porsjonssnus. For fire år siden var fordelingen mellom løssnus og porsjonssnus 50-50, men nå er den 70-30 i favør av porsjonssnusen. Med en prisøkning går denne utviklingen raskere, sier Eva Hagert, markedsdirektør hos Fiedler&Lundgren.

Eva Hagert tror at snuserne vil kikke en ekstra gang på prisen innen de handler, og hun ser ikke bort i fra at billigsnusen får en salgsboom i 2007, skriver Svenska Dagbladet.