Hopp til innhold

Axel blir forlaten på busstoppa: – Det er veldig ubehageleg

Rullestolbrukarar opplever store problem i kollektivtrafikken i snøvêr. 26 år gamle Axel har fleire gongar blitt nekta å komme på bussen.

Mann sitter i rullestol på innsiden av en buss.

Axel Holandsjø Følling har fleire gongar opplevd å ikkje komme med på bussen.

Foto: Julie Helene Günther / NRK

– Det er veldig ubehageleg. Eg føler at eg blir sett på som ein andrerangs borgar, og ikkje same som alle andre, seier Axel Holandsjø Følling.

26-åringen frå Sarpsborg er ofte på farta. Han vel gjerne bussen.

Men i snøvêret er det ikkje like enkelt.

Det oppstår ofte skumle situasjonar, seier Følling.

Axel på vei inn i bussen. Han må bruke en rampe for å komme seg på bussen.

Det er ikkje alltid like enkelt for Axel å komme seg på bussen.

Foto: Julie Helene Günther / NRK

Fleire gongar har han slite med å komme seg både av og på bussen.

Av og til senkar ikkje bussjåføren bussen og rampa blir for brå. Andre gongar har han blitt nekta å vere med, fordi snøen er i vegen for rampa.

Følling sine opplevingar er ikkje unike.

Axel sitter utenfor bussen i Fredrikstad.

Axel Holandsjø Følling er lei av behandlinga han har fått på bussen.

Foto: Julie Helene Günther / NRK

Les også Sarah må søke på dobbelt så mange jobber som andre for å bli kalt inn til intervju

Sarah Naomi Lunner ser inn i kameraet. Hun sitter ved utsiden av Høgskolen i Østfold i Halden.

Kjent problem fleire stader

– Det er eit problem som har vart over ganske mange år, seier Tove Linnea Brandvik.

Ho er leiar for Norges Handikapforbund.

Nokre bussar har elektriske ramper, andre er manuelle. Uansett kva løysing bussen har, oppstår det utfordringar for rullestolbrukarar i snøen.

I dei fleste manuelle bussane må bussjåførane fysisk løfte ut rampa.

– Desse rampene krev ein nøkkel, som gjer at du kan løfte den opp frå golvet. På vinteren har dei ein tendens til å fryse seg fast i golvet, og då får dei ikkje opp rampene, seier Brandvik.

Tove Linnea Brandvik

Leiaren for Norges Handikapforbund, Tove Linnea Brandvik, seier at det lenge har vore utfordrande for rullestolbrukarar å bruke bussen om vinteren.

Foto: Ivar Kvistum

I dei elektriske bussane kan sjåførane trykke på ein knapp for å få ut rampa. Denne løysinga er i utgangspunktet god, meiner Brandvik.

Men om vinteren fungerer dei ikkje like godt.

– Av og til senkar ikkje sjåførane ned bussen, og då blir det for bratt for å komme seg inn.

Brandvik seier ho har stor forståing for at mange må vente litt ekstra på kollektivtrafikken når snøkaoset står på som verst.

Men dette handlar om dei vanlege daglege turane om vinteren. Gjerne i løpet av ein heil vinter.

Les også Torbjørn får tilrettelagt opplæring i bedrift: – Morsomste jeg vet

Thorbjørn vasker ulike hjelpemidler. Det er en del av jobben hans på Fasvo.

Busselskap: – Skal vere for alle

Axel Holandsjø Følling køyrer mest buss i Nedre Glomma-området. Der er det selskapet Nobina som har ansvaret for bussane.

– Vi vil gjerne beklage veldig det denne kunden har opplevd, seier Karine Nordseth.

Ho er marknadsdirektør i Nobina og fortel at det er utfordrande for bussane å køyre på snø og is.

Nordseth seier at ho ønsker at kundar tar kontakt når dei opplever slike situasjonar.

– Slike hendingar ønsker vi å unngå i framtida. Dette ser vi veldig alvorleg på. Bussane våre skal vere for alle.

20240109-DSC04605

Busselskapet Nobina seier at bussen skal vere for alle.

Foto: Julie Helene Günther / NRK

Nobina ønsker og vil at alle passasjerane alltid skal få vere med på bussen, fortel ho.

– Så beklagar vi at vi ikkje alltid klarer dette, men vi set inn tiltak kvar gong vi får beskjed om at nokon ikkje har komme med bussen, seier ho.

Les også Vil ha færre fartshumper: – Har vondt i ryggen hver gang jeg står opp

Bussjåfør i Sarpsborg Freddy Kulblik står ute ved siden av bussen. Bildet er tatt med en del avstand. Snøen ligger på bakken og det er mørkt.

Fleire løysingar

Brandvik i Handikapforbundet meiner det finst fleire løysingar som kan gjere kvardagen litt enklare for rullestolbrukarar som skal ta bussen.

– Dei bussane som framleis ikkje har elektriske ramper, må sikre at bussjåførane har med seg rett utstyr når dei skal ta ut rampene, seier ho.

Rampe for rullestolbrukere på buss.

Slike ramper blir brukte av rullestolbrukarar for å komme av og på bussen.

Foto: Julie Helene Günther / NRK

Det er ikkje alle bussjåførar som tar ut dei manuelle rampene. Det må ein kunne forvente at blir gjort, meiner Brandvik.

Dei har ei forståing av at viss du sit i rullestol, så har du nokon som kan hjelpe deg. Men dei fleste av oss bevegar seg rundt i samfunnet aleine, seier ho.

Les også Bruker millioner på gratis buss: – Varmestue for ungdommer

Buss over kanalbrua i Moss.

Krev tiltak

Handikapforbundet er i dialog med kollektivselskapet Ruter i Oslo om problemstillinga.

– Vi har jobba med dei og ser at dei har forbetra seg på fleire område, seier Brandvik.

Ifølge Ruter har dei det siste året hatt eit særleg fokus på opplæring av sjåførane.

Vi har jobba veldig mykje med bevisstgjering og kompetanseheving, med ekstra fokus på funksjonshemma, seier Wenche Pedersen, fagsjef for mindre ulikskap i Ruter.

20240109DSC04611

Handikapforbundet meiner det er viktig at sjåførane får god opplæring i korleis dei skal behandle funksjonshemma.

Foto: Julie Helene Günther / NRK

Ho fortel at det er utfordrande å sikre at alle rullestolbrukarar får det dei har krav på når snøen lavar ned.

Ruter har veldig tett oppfølging av dei som har ansvar for vegane. Ein må jobbe med korleis ein brøytar, og viktigheita av å fjerne snø frå haldeplassen, seier Pedersen.

Handikapforbundet krev at det blir sett inn fleire tiltak for å betre situasjonen for rullestolbrukarar, før neste vinter.

– Vi går opp rutinar for korleis haldeplassane blir brøyta. Vi støttar også heilt klart handikapforbundet om at dette her må bli betre, seier Pedersen.

Hei

Tenkte du på noe spesielt da du leste denne saken? Jeg jobber med mangfold i NRK og vil gjerne høre fra deg! Send meg gjerne en e-post. 

All informasjon blir behandlet konfidensielt.