Skipet gikk på grunn like etter klokka ett natt til torsdag, men den svenske Kystvakten ble ikke varslet før halv tre, skriver Kystvakten selv i en pressemelding.
Skipet står på grunn under den nye Svinesundbrua, på svensk side av grensen
Fartøyet er lastet med tømmer og var på vei til Halden. Det er 90 meter langt. Om bord er det rundt 88.000 liter olje.
Dykkere jobber på stedet.
Foto: Elisabeth Tøtte Hansen / NRKNRK har vært i kontakt med kapteinen på det norske skipet, som tilhører rederiet Hagland shipping. Han sier at situasjonen er udramatisk og at besetningen fremdeles er om bord.
Den svenske Kystvakten har startet etterforskning og avhører besetningen.
Skipet, som er lastet med tømmer, var på vei mot Halden.
Foto: Tomas Berger / NRKRederiet: – Bommet på navigeringen
Øyvind Wendelbo Aanensen er administrerende direktør i Hagland shipping. Han har vært i kontakt med skipets mannskap.
Øyvind Wendelbo Aanensen er administrerende direktør i Hagland Rederi AS.
Foto: Gisle Jørgensen / NRK– Det var veldig dårlig sikt, men detaljene vet jeg ikke. Det kan se ut som om de har møtt noen tåke. Det var ikke noe vind, sier Aanensen.
Han sier skipet har fått en bulk i baugen.
– Det ser ut som om kapteinen bare har bommet litt på navigeringen. Det viktigste er at det har gått bra med mannskapet og at vi har unngått miljøutslipp.
Det er svenske myndigheter som styrer redningsaksjonen.
Reporter Elisabeth Tøtte Hansen rapporterer fra skipet som har grunnstøtt på Svinesund.
Det var Göteborgs-Posten som først skrev om saken.
– Det er ingen personskader, ingen olje i vannet og fartøyet tar ikke inn vann, sier pressesjef Mattias Lindholm i Kystvakten til avisa.
– Nå prøver vi å finne årsak til hendelsen. Fartøyet står som sagt på grunn og kommer til å gjøre det til vi bedømmer sammen med andre at det går å dra det løs, opplyser han til Sveriges Radio väst.
Kystvakten er på stedet og har personal om bord i havaristen.
Venter på dagslys
Redningstjenesten i Strömstad og norske myndigheter er varslet om hendelsen. Norsk miljøberedskap er klare, hvis det skulle komme utslipp.
Lindholm sier arbeidet med å få skipet løst starter så snart det blir lyst.
– Det er ikke slik at båten på noe sett har kollidert med broa.
Det er tatt promilletest av besetningen, den har ikke gitt utslag opplyser pressesjefen.
Det er tett tåke ved Svinesund torsdag morgen.
Foto: Tomas Berger / NRKDet var tjukk tåke på stedet i morgentimene.
Innsatsleder i Halden brannvesen Ole Nomél sier de avventer situasjonen siden det ennå ikke er varslet om utslipp.
De kan være raskt ute hvis situasjonen endrer seg.
– Vi har en båt liggende ute og har utstyr stående, så vi kan fort være på beina hvis det skjer noe, sier Nomél.
Skipet Hagland Captain står på grunn under Svinesundbroen.
Foto: Tomas Berger / NRKDen svenske kystvakten sirkler rundt og bistår skipet med hjelp.
Foto: Elisabeth Tøtte Hansen / NRKAdministrerende direktør i rederiet kaller ulykken udramatisk, men spektakulær.
Foto: Elisabeth Tøtte Hansen / NRK
Den svenske kystvakten har bestemt at de skal prøve å dra skipet ut ved neste høyvann som er i 15:00 tiden, forteller Aanensen til NRK.
– Det er ingen skader med propellen så når vi blir dratt løs kan vi kjøre frem til Halden for egen maskin.
Grunnstøtte i 2019
Det samme skipet havarerte også lørdag 23. mars 2019 da det fikk motorstans i et voldsomt uvær på Hustadvika i Møre og Romsdal. Båten var også da lastet med tømmer og mistet strømmen på grunn av en brottsjø slo inn over akterenden.
Den gangen måtte besetningen hoppe i sjøen. De ble hentet opp av helikopter.
– Det var det samme skipet, men helt andre forhold og slik sett ikke noen sammenheng, sier Aanensen til NTB.