Skuffet og såret over norske museer

Ingen store gallerier vil vise frem bildene til Vebjørn Sand. Nå har han mistet lysten til å stille ut i Norge.

Kunstneren Vebjørn Sand foran et av sine malerier.
Foto: Lien, Kyrre / SCANPIX

Ifølge VG har Vebjørn Sand kontaktet seks anerkjente norske gallerier og museer for å tilby dem utstillingen «Scenes from the Second World War».

Men kunstneren har ikke mottatt annet enn avslag.

– Tilbakemeldingene har vært at de heller vil satse på modernisme, avantgarde og tverrfaglighet i samtidskunsten. De mener jeg faller utenfor det, sier Sand til NRK.

Det synes han er helt uforståelig.

– Modernismen startet rundt det forrige århundreskiftet. Det de tror er modernisme oppfatter jeg som gammeldags og utgått på dato.

Skulle åpne dører

I fjor solgte Sand sitt dyreste bilde noensinne, «Wannsee-konferansen» som er fra serien «Scenes from the Second World War». Bildet ble solgt for 900.000 kroner til en amerikansk kunstsamler.

Sand håpet salget ville åpne flere dører for han, og drømmen er nå å kunne stille ut serien for nordmenn i hjemlandet. Men det viser seg å være vanskelig.

– Det er museenes oppgave å ta kontakt med kunstnerne. Jeg fikk ingen henvendelser og tenkte at kanskje jeg må send et brev selv. Men da fikk jeg svar at det var ikke på den måten ting foregikk.

– Jeg synes det er trist og leit å ikke få lov å ha en stor mønstring. Jeg holder på å bli en voksen mann, om tre år er jeg 50 år. Da synes jeg det hadde vært kjempemorsomt å komme tilbake til Norge for å stille ut.

(Saken fortsetter under bildet.)

Corpses1

«Wannsee-konferansen» ble solgt for nesten en million høsten 2012.

Foto: Galleri Sand

Forundret og skuffet

Hvaler-gutten Vebjørn Sand har de siste 13 årene jobbet i New York. Han er overrasket over hvor stor forskjellen er mellom Norge og USA.

– Det er klart at de forskjellige kunstneriske uttrykkene lever mer side om side i New York, sier Sand.

– Jeg ble veldig forundret over at de er så kategoriske på samtidsmuseene i Norge nå. Jeg vet ikke om jeg skal bruke uttrykket provinsielt, for jeg vil ikke være nedlatende heller. Men jeg syntes det var veldig skuffende, og jeg hadde forventet noe annet etter at jeg har jobbet lenge ute og mottatt en anerkjennelse på fritt grunnlag.

Rolle i underholdningslivet

Wannsee-konferansen

Bilde fra serien «Scenes from the Second World War».

Foto: Galleri Sand

Familien Sand dukker med jevnlige mellomrom opp i norske medier. Kunstneren er redd det er en av grunnene til den kalde mottagelsen fra norske museer.

– Jeg har kanskje hatt en rolle i media som har vært vinklet mer mot underholdningslivet, fordi jeg ikke har kommet til ordet innen det kulturelle formatet.

– Vi i vår familie har funnet former for å kunne finansiere våre liv og kunst på, måter som andre kanskje mener er uortodokse. Jeg ser på de forskjellige uttrykkene våre som en styrke, men andre føler det ikke passer inn.

Behandler ikke søknader

VG har tatt kontakt med museene og galleriene som har gitt Sand avslag.

– Vi har en kunstnerisk profil som handler om avantgarde, modernisme og tverrfaglighet i samtidskunsten. I denne linjen passer ikke Vebjørn Sand inn, sier direktør ved Henie Onstad Kunstsenter til avisa.

– Vi lager de utstillingene vi brenner for, som er internasjonal samtidskunst, med en viss tilstedeværelse i den norske. Vi behandler ikke søknader fra Vebjørn Sand eller andre kunstnere om å stille ut, sier kommunikasjonsansvarlig Gard Andreas Franzen ved Astrup Fearnley-museet.

Galleri F15 i Moss sier til avisa at de har sagt de vil ha en dialog med Sand.

Se intervju med Vebjørn Sand her:

Ingen store gallerier vil vise frem bildene til Vebjørn Sand. Nå har han mistet lysten til å stille ut i Norge.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD: