Hopp til innhold

Prissjokk på Norges største fergesamband

Norges mest trafikkerte fergestrekning innfører betaling med bombrikke og setter samtidig opp takstene på overfarten mellom Moss og Horten betydelig.

Ferge Moss-Horten

ØKER PRISENE: Fergesambandet Bastø Fosen øker taksten ved nyttår.

Foto: Rainer Prang / NRK

– Prisen settes opp altfor mye. Jeg syns ikke det er greit, langt der ifra, sier leder i Norges Lastebileier-Forbund i Østfold, Erik Graarud.

Lastebileierforbundet i Østfold er opprørte over prisstigningen. For et vogntog over 22 meter øker prisen fra 855 kroner i dag til 1132 kroner, før en eventuell rabatt er trukket ifra.

Grunnen til omleggingen er at det fra nyttår blir det mulig å betale med bombrikke på fergesambandet Moss-Horten, dessuten skal det bli hyppigere avganger.

Prisen for personbiler settes opp fra 109 kroner i dag, til 160 kroner, dersom man ikke har bombrikke eller rabattavtale. Men for rundt 1,7 millioner reisende blir det gratis å benytte sambandet som forbinder Østfold og Vestfold via riksvei 19.

– Det blir gratis for gående, syklister og tilleggspassasjerer. De trenger ikke å betale for billett fra nyttår, forklarer administrerende direktør i Bastø Fosen, Øyvind Lund.

Fra nyttår blir det også en oppgradering av materiell og økt kapasitet på sambandet. De som ikke har bombrikke vil få muligheten til å betale manuelt som i dag.

Vil velge alternativer ruter

Tungtransporten kommer til å finne alternativer veier når fergesambandet setter opp prisene mener leder i Norges Lastebileier-Forbund i Østfold, Erik Graarud.

Erik Gaarud, leder i lastebileierforbundet i Østfold står foran en rød lastebil

OPPRØRT: Leder i Norges Lastebileier-Forbund i Østfold, Erik Graarud, mener de økte takstene får konsekvenser for tungtransporten.

Foto: Anne Ognedal / NRK

– Jeg tror nok trafikken kommer til å gå via Drammen, eller Oslofjordtunnelen og Drøbak. Jeg tror mange kommer til å slutte å bruke Bastø Fosen, det blir en for stor kostnad.

I 2015 økte prisene for lastebiler med 17 prosent. Ved nyttår vil prisene for de største lastebilene økes med opp til 32 prosent før rabattene trekkes fra.

– Hvis vi slår det sammen med økningen nå så er vi oppe i en økning på nesten 50 prosent på to år. Det er tross alt et riksveisamband, det burde egentlig ikke kostet noe i det hele tatt, sier Graarud.