Hopp til innhold

Operabrua får nytt hjem etter fem år

– Dette er virkelig gjenbruk på sitt beste.

Operabrua demonteres

Deler av operabrua ankommer Rudskogen. Hver del veier over 30 tonn.

Foto: Rudskogen Motorsenter

Gangbrua mellom Østbanen og Operahuset i Oslo er i ferd med å bli demontert, fem år etter at den stod ferdig.

I skrivende stund pågår arbeidet med å frakte den 136 meter lange brua til dens nye hjem på Rudskogen i Rakkestad.

Der skal motorsportinteresserte få glede av den. Brua fraktes i ti deler, som til sammen veier over 300 tonn.

– Det er ganske mye bygningsmasse å få dumpet på dørtrammen, humrer Leif Cavalli Björkman, daglig leder ved Rudskogen Motorsenter.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Operabrua demonteres

Planen er at brua skal være ferdig montert på Rudskogen i april 2014.

Foto: Rudskogen Motorsenter

– Gjenbruk på sitt beste

Arbeidet med å flytte Operabrua startet mandag denne uken og skal fortsette i neste uke, ifølge Björkman.

Rudskogen Motorsenter, operabrua

Alle de ti delene av operabrua skal være fremme på Rudskogen i løpet av neste uke.

Foto: Rudskogen Motorsenter

– Mesteparten av transporten skjer om natta. Dette er veldig spennende, og vi ser frem til å se det ferdige resultatet i 2014, sier han til NRK.no.

Tanken er at brua skal bedre fremkommeligheten for publikum ved Rudskogen Motorsenter.

– Den skal bygges over banen, og gjøre det mulig for publikum å nå en fantastisk utsiktsplass som vi kaller for «Kollen», forklarer Björkman.

– Dette er virkelig gjenbruk på sitt beste, legger han til.

– Blir en flott passasje

De Operabrua stod ferdig hadde den en prislapp på cirka 20 millioner kroner.

Hovedeier av motorsenteret, Harald Huysmann, har tidligere sagt til NRK at det vil koste rundt en million kroner å frakte den til Rudskogen og bygge den opp igjen der.

Operabrua til Rudskogen

Det vil koste rundt en million kroner å frakte brua fra Oslo, og montere den på nytt.

Foto: Rudskogen Motorsenter

Det er PeWe Entreprenør som utfører arbeidet på vegne av Statsbygg.

Prosjektleder Morten Hagen forteller til NRK.no at de ti delene løftes ned med mobilkraner og kjøres vekk på semitrailere.

– Selve jobben med å demontere brua er ikke verdens vanskeligste jobb, men det å organisere selve operasjonene er utfordrende. Det har imidlertid gått veldig bra og jobben er så å si ferdig, forklarer han.

Prosjektleder ved Rudskogen Motorsenter, Per Sunde, sier de er utrolig glade for å få brua til Rudskogen.

– Den vil gi folk tilgang til de beste publikumsområdene. Dette blir en flott passasje, sier han til motorsenterets hjemmeside.