SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Den splitter nye fergen vil kaste loss fra det polske verftet i løpet av neste uke og skal være i rute fra begynnelsen av mars.
- Vi gleder oss veldig til den nye fergen er i drift, sier linjesjef hos Bastø Fosen, Kirsti Behn Tofte.
Mindre køer
Den nye fergen kan ta 20 flere biler og 50 flere passasjerer i forhold til "Bastø I og II" . Dette er en økt kapasitet på 20 prosent.
- Den økte kapasiteten vil gjøre at det blir færre køer enn nå. Men fortsatt vil det være noe kødannelse i høysesongen, sier Behn Tofte.
Den største innenlandsfergen i Norge
Den nye båten blir 116,2 meter lang og 19 meter bred. Dette gjør at det blir lettere å kjøre av og på fergen pluss at det blir romsligere rundt bilene.
- "Bastø III" blir den største innenlandsfergen i Norge. Tidligere har "Bastø I og II" vært det med sine 109 gange 18 meter, sier Behn Tofte.
"Sogn" sendes hjem
Fergen "Sogn", som til nå har trafikkert fergesambandet sammen med "Bastø I og II", blir nå sendt tilbake til eierne i Sogn og Fjordane.
- "Sogn" er så liten at det ofte har blitt biler igjen på kaia. Så endelig får vi byttet den inn i en ferge som kan takle trafikken på det som er Norges største fergesamband innenlands, smiler Behn Tofte.
2,1 millioner passasjerer ble fraktet over Oslofjorden på fergesambandet i fjor.