Hopp til innhold

NAV åpner gjeldstelefon

Nav åpner i dag økonomirådstelefonen 800GJELD.

Telefon (Illustrasjonsfoto)
Foto: colourbox.no

Telefonen skal gjøre økonomisk rådgivning mer tilgjengelig for folk flest.

Telefonen skal også bidra til at personer med betalingsproblemer kommer raskere i gang med å finne en løsning.

LES: Stadig flere lurt i inkassofella

– Vi oppretter økonomirådstelefonen for å gi hjelp til folk med økonomiske problemer. Telefonen kommer i tillegg til de kommunale økonomirådgiverne, og skal være et supplement til å få unna de enkleste sakene, sier Anne Lieungh som er direktør for Avdeling levekår og sosiale tjenester i NAV.

Enkelt telefonnummer

800GJELD er det samme som 80045353.

Det vil si at tastaturbokstavene G - J - E - L - D samsvarer med tallene 45353 på telefonen.

– Dette har vi gjort for at folk enkelt skal klare å huske telefonnnummeret vårt, sier Lieungh til NRK.

Å ringe til 800GJELD er gratis fra fasttelefon. Bruker man mobiltelefon eller kontantkort vil rådgiverne på telefonen tilby å ringe tilbake.

LES:

Mange nordmenn sliter

En analyse kredittopplysningsbyrået Experian har gjennomført viser at fem prosent av alle nordmenn sliter med betalingsanmerkninger.

Lieungh tror det er folk med denne type økonomiske problemer som kommer til å ringe.

– Vi tror folk kommer til å ringe fordi de har regninger de ikke vet hva de skal gjøre med. Mange mottar trusler om inkasso, og det hoper seg opp. Vi ser ofte at folk kommer til NAV-kontorer med plastposer fulle av regninger. Denne telefonen skal hjelpe folk til å få kontroll over økonomien, sier Lieungh.

Økonomirådstelefonen er et lavterskeltilbud: Telefonen skal gi hjelp til selvhjelp, og rådgiverne som bemanner den skal ikke drive saksbehandling.

LES OGSÅ: