NRK Meny
Normal

Misfornøyde dieselbilister

Dieselavgiften kan øke kraftig med det nye statsbudsjettet. Dieselbil-eiere raser og bransjen tror sviktende salg av dieselbiler fortsetter.

Montasje diesel

Dieselavgiften øker med kr 1.07,- per liter, ifølge beregninger fra Norsk Petroleumsinstitutt.

Foto: Tomas Berger/montasje Rune Fredriksen / NRK

At dieselprisen ser ut til å øke med over en krone literen tas ikke godt imot av dieselfyllende bilister NRK har snakket med i dag.

– Det syns jeg ikke er bra, og det er mot den filosofien de hadde, sier Henning Solgaard.

– De holder ikke det de lovet.

John Vegard Skistad, som fyller på en dieselbil han bruker daglig i jobben, er også lite fornøyd.

Fylling av diesel

Salget av nye dieselbiler har gått kraftig ned det siste året, viser tall fra Opplysningskontoret for Veitrafikken.

Foto: Tomas Berger / NRK

– Jeg syns jo i utgangspunktet at det er litt urettferdig for oss som driver nyttetransport. Vi er avhengige av å kjøre bil i hverdagen.

Firmaet investerte i ny dieselbilpark for ikke lenge siden. Skistad syns det kunne vært en ide om de som er i ferd med å kjøpe dieselbiler kunne få vite litt mer på forhånd om hva som skjer.

– Myndighetene vil jo at vi skal tvinges over på bensin, hybrid, eller i verste fall elbiler.

– I VERSTE FALL elbiler?

– Det er veldig greit å ha elbil hvis du bor nær en ladestasjon. Men vi har prøvd elbiler i næringslivet, og det stopper opp, ganske enkelt.

Tror andre avgifter er viktigere

Lederen av bilbransjeforeningen i Østfold, er imidlertid ikke så sikker på om de økte avgiftene spiller en så stor rolle.

– Diesel- og bensinavgiftene påvirker ikke så mye, tror jeg. Klart, noe reduksjon blir det, men ikke mye, sier Kåre Lunde.

Han tror heller det er engangsavgiftene og kostnadene for å kjøpe bil som bilkjøpere legger mest til grunn.

Klar nedgang i salg av dieselbiler

Tendensen er i alle fall klar, og har vært det en god stund. Fra november i fjor til november i år gikk andelen nye solgte dieselbiler i Østfold ned fra 41,3 % til 29,4.

I hele landet er det samme tendens, det siste året har salget av nye diesel-personbiler sunket fra 40,8 prosent til 30,4. Det viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

– Vi selger mye elbil, og vi ser en viss dreining fra diesel og over på bensin, sier Lunde.

– Men tidligere skulle man jo kjøpe dieselbil. Nå har dette snudd. Har folk grunn til å føle seg lurt?

Kåre Lunde, bilbransjeforeningen Østfold

Den totale bruken av fossilt drivstoff synker, men bensinsalget er stabilt. Nedgangen er det dieselen som står for, sier Kåre Lunde i Bilbransjeforeningen Østfold.

Foto: Tomas Berger / NRK

– Jeg tror ikke de føler seg lurt nå, det har vært så mye snakk om diesel. Folk er nok innforstått med at det går den veien. Andelen hybrider, plugin hybrider eller vanlige elbiler vil fortsatt stige.

Også de som fylte diesel i dag, gjør kanskje ikke det neste år.

– Jeg velger å gå over til en annen type drivstoff neste gang. Om det blir elektrisk eller bensin vet jeg ikke, sier Henning Solgaard.

– Mest sannsynlig blir det bensin, eventuelt hybrid, sier John Vegard Skistad, men det blir jo en tre-fire år til neste gang, siden vi har ett år gamle dieselbiler nå.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Vil ha økt satsing

    Etterutdanningen av lærere går ikke raskt nok. Det sier hovedtillitsvalgte John Oddvar Holthe i Skolenes Landsforbund Østfold. Stortinget skjerpet kompetansekravene for lærere i 2015. Arbeiderpartiet krever økt satsing, men trenger å få med seg flere partier når saken avgjøres i Stortinget i februar.

    Lærer
    Foto: Colour Box
  • Over 80 navn må byttes ut

    81 gatenavn skal skiftes ut før storkommunen Indre Østfold kommune trer i kraft. Flere av de fem kommunene som skal slås sammen, har samme navn på veier og gater i dag, skriver Smaalenenes Avis. Trolig blir det størst kamp mellom Askim og Mysen om hvem som får beholde Jernbanegata.