Hopp til innhold

LO i Østfold krever mer samferdselsmidler

LOs fylkeskonferanse i Østfold er lei av små statlige bevilgninger til infrastruktur i Østfold. Nå kreves mer penger til jernbane, E18 og hjelp til å fjerne trafikkproblemene i byene.

Trafikk

LOs fylkeskonferanse i Østfold krever mer statlige midler til samferdsel, og peker på at Østfold er vertsfylke for transporten av over 80% av gods på vei og bane ut og inn av Norge.

Foto: Rainer Prang / NRK

- LO i Østfold ser med stor bekymring på samferdselssatsingen for fylkets infrastruktur, sikkerhet og miljø, sier LO- leder Ulf Lervik til NRK.

I et brev til Samferdselsdepartementet, Statsministerens kontor, Fiskeri- og kystepartementet, LOs ledelse og fylkesordfører spør LO i Østfold om det skal være en ulempe for Østfold å være veien til Europa og porten til Norge.

- Innspillet er rettet til alle myndigheter og organer som kan ha innflytelse på denne prosessen, dermed også Regjeringen, sier Ulf Lervik.

Lei av skjevfordeling

Ulf Lervik , LO Østfold

-Alle statistikker viser en stadig sterkere vekst i trafikken gjennom Østfold. Dette må også gjenspeiles i tiltakene i Østfold fylke, sier Ulf Lervik.

Foto: NRK

- Det er svært beklagelig at ikke forslaget til Nasjonal Transportplan fra de ytre etater, inneholder samferdselssatsinger som er helt nødvendige i vårt fylke, sier Ulf Lervik.

LOs fylkeskonferanse peker på at Østfold er vertsfylke for transporten av over 80% av gods på vei og bane ut og inn av Norge, og at det er viktig å se Østfolds infrastruktur under ett ut fra de spesielle utfordringene dette får for regionen.

- Vi mener vi blir helt skjevfordelt i forhold til midlene vi får til samferdsel. Det at Østfold er veien til Europa og porten til Norge må ikke bli en ulempe for vårt miljø og sikkerhet med manglende bevilgninger blant annet til utbygging i bykjerneområdene og i jernbanesektoren, sier Lervik til NRK.

Tung vei å gå

Lervik gir uttrykk for tilfredshet med at Regjeringen og stortingsflertallet har gitt samferdsel en prioritering som overstiger det som var tilfelle under Bondevik-regjeringen støttet av FrP.

Jernbane

LO i Østfold krever derfor at jernbanen i Østfold må bygges ut med dobbeltspor, nordfra og sørover med tunnel gjennom Moss, og banen må fundamenters for tog med høy hastighet.

Foto: Rainer Prang / NRK

- Men det er fortsatt store utfordringer innen samferdselsområdet. Ikke minst gjelder dette behovet i Østfold spesielt, sier han.

Alle statistikker viser i følge LOs fylkeskonferanse en stadig sterkere vekst i trafikken gjennom Østfold, og de konkrete tiltakene LO peker på innen vei, jernbane og sjøtransport ønsker de skal innarbeides i Nasjonal Transportplan 2010 – 2019.

- Dette er en tung vei å gå. I motsetning til for eksempel Vestfold, som har drahjelp fra Telemark og Agder i å drive lobbyvirksomhet for samferdselsmidler på Stortinget, har vi ingen drahjelp. Vår nabo Sverige driver ingen lobbyvirksomhet for å sikre Østfold statsmidler til samferdsel, sier Lervik.

Tunnel gjennom Moss

- Kapasiteten på Østfoldbanen er allerede helt sprengt. Blant annet får det den følgen at gods blir skjøvet over på vei, sier Lervik.

LO i Østfold krever derfor at jernbanen i Østfold må bygges ut med dobbeltspor, nordfra og sørover med tunnel gjennom Moss, og banen må fundamenters for tog med høy hastighet.

- Utbygging av dobbeltspor på strekningen Oslo-Ski har avgjørende betydning for effektiv framkommelighet på Østfoldbanen, sier han.

Miljøvennlig transport

E18 Momarken-Sekkelsten

I brevet som er sendt statlige myndigheter heter det at E18 (bildet) må ha en kontinuerlig fremdrift med ferdigstillelse i 2012 som Regjeringen har lovet, samt med finansiering (50/50) slik Stortinget har vedtatt.

Foto: Statens vegvesen

For å takle sikkerhet, miljø og klimautfordringene mener LO i Østfold at det er svært viktig med rett satsing på samferdsel.

For å begrense de altfor mange drepte og skadde i trafikken må det satses stort på sikkerhetstiltak på og rundt veiene.

- Det må også tilrettelegges for mer miljøvennlig transport med bredt tilbud av billigere kollektivtilbud og fortrinn til framkommelighet for kollektivtrafikken, der dette er hensiktsmessig, sier LO-lederen.

Økte rammer til riksveiene

Østfoldpakka fase 1 og 2 med fullføring av E18, sideveistiltak til E6 og framkommelighetstiltak for kollektivtrafikken i byene må videreføres og forseres, mener LO i Østfold.

Stortinget

LOs fylkeskonferanse i Østfold har sendt sine krav til både Samferdselsdepartementet, Statsministerens kontor, Fiskeri- og kystdepartementet og LOs ledelse. Neste uke reiser LO som en del av en Østfold-delegasjon for å delta i en høring i Stortingets Samferdselskomite.

I brevet som er sendt statlige myndigheter heter det at E18 må ha en kontinuerlig fremdrift med ferdigstillelse i 2012 som Regjeringen har lovet, samt med finansiering (50/50) slik Stortinget har vedtatt.

- Det er også et stort behov for økte rammer til øvrige riksveier, spesielt for å sikre forbindelsene mellom ytre og indre Østfold. Dette er bl.a. viktig for sikkerheten, fremkommelighet til sykehus og for næringslivets fremkommelighet for eksempel til havnene, sier Ulf Lervik.

Må ha mer bompenger til E18

- Stillestående bytrafikk

- I bykjerneområdene i Østfold er det et stort behov for at det raskt settes i verk tiltak, spesielt i rushtids trafikken, da det står bom still i Østfolds største byer, sier Lervik til NRK.

Han sier at LO Østfold forventer og krever at det blir iverksatt tiltak til å løse disse problemene.

Sikkerheten for havnene

Båt under Svinesundsbruene

- Innseilingen til Halden havn er viktige for mange arbeidsplasser. Terskelen i Ringdalsjorden under Svinesundsbruene (bildet) må reduseres, sier Lervik.

Foto: Rainer Prang / NRK

- Innseilingen til Halden må sikres og gjøres tryggere, samt at ”terskelen” i Ringdalsfjorden må reduseres for at større skip kan hente og levere varer fra en stor og viktig eksportindustri i Halden, sier Lervik.

LO i Østfold vil også rette et sterkt fokus på farleden til Borg Havn.

- Den må utvides for økt framkommelighet og sikkerhet for at færre, men større skip, kan ankomme Øra med full last uten stor sikkerhetsfare, sier LO-lederen i Østfold.

For å gi rammebetingelser og nødvendig rekruttering til fiskeryrket mener LO i Østfold at det er viktig at Utgårdskilen havn videreutvikles til en trygg havn med muligheter for effektiv levering av råvarer fra fisket i Oslofjorden.

Tar opp kampen i Oslo

Når LO i Østfold i neste uke, som en del av en delegasjon fra fylkeskommunen, reiser til Oslo for å møte sentrale politikere vil det viktige prosjektene innen vei, jernbane og havn bli tatt opp med Samferdselskomiteen i full bredde.

- Vi skal delta i høringen. Der vil vi fremme våre forslag og argumentere for at Østfold er utsatt for en skjevfordeling vi ikke kan leve med, tatt i betraktning de samferdselsmessige utfordringene vi står overfor, sier Ulf Lervik.