– Tidligere har vi hatt ulike priser for barn, voksne, studenter og seniorer. Nå har vi bestemt oss for å legge oss på en lik pris, uansett, sier markedssjef Stine Ferguson ved Inspiria Science Center til NRK.no.
I tillegg beholder opplevelsessenteret grupperabattene for familier, og innfører også en egen familierabatt for single foreldre.
– Vi har rett og slett lyttet til ønskene fra de besøkende. Barnefamilier utgjør 80 prosent av publikumsbesøket, og mange ønsker å komme igjen flere ganger per år.
– For å legge enda mer til rette for disse barnefamiliene besluttet vi å endre prisene våre.
- Les også:
– Samme pris siden oppstarten
Etter en god start fra høsten 2011, gikk det tråere for Inspiria i fjor.
Rundt ti prosent færre besøkende var innom i 2013 sammenliknet med året før. Ferguson har tidligere sagt at hovedårsaken til dette var det gode sommerværet.
– Hvis det er et fantastisk vær hele sommeren, så vil det berøre oss igjen, sier hun nå.
– Vi føler ikke at dette er et tiltak for å hente inn det tapte fra 2013, det er det absolutt ikke. Men vi har hatt den samme prisen siden vi startet opp, og nå bestemte vi oss for å legge om hele strategien vår.
Markedssjefen avviser dermed at besøksnedgangen er hovedmotivasjonen for prisendringen. Hun håper likevel at billigere billetter skal bidra til at flere tar turen innom opplevelsessenteret.
– Det har ikke vært utgangspunktet, men vi har en langsiktig strategi om å gradvis øke besøkstallet vårt og tror at dette vil bidra til det.
- Les også: