Hopp til innhold

Inspiria senker billettprisene

Håper på økt besøkstall ved opplevelsessenteret i Sarpsborg etter nedgang i fjor.

Inspiria Science Center

Inspiria Science Center på Grålum i Sarpsborg hadde rundt ti prosent færre besøkende i 2013 enn året før.

Foto: Hermund Lybeck Kjernli / NRK

– Tidligere har vi hatt ulike priser for barn, voksne, studenter og seniorer. Nå har vi bestemt oss for å legge oss på en lik pris, uansett, sier markedssjef Stine Ferguson ved Inspiria Science Center til NRK.no.

Stine Ferguson

Markedssjef Stine Ferguson håper nye billettpriser ved Inspiria skal få opp besøkstallet.

Foto: Inspiria Science Center

I tillegg beholder opplevelsessenteret grupperabattene for familier, og innfører også en egen familierabatt for single foreldre.

– Vi har rett og slett lyttet til ønskene fra de besøkende. Barnefamilier utgjør 80 prosent av publikumsbesøket, og mange ønsker å komme igjen flere ganger per år.

– For å legge enda mer til rette for disse barnefamiliene besluttet vi å endre prisene våre.

– Samme pris siden oppstarten

Etter en god start fra høsten 2011, gikk det tråere for Inspiria i fjor.

Rundt ti prosent færre besøkende var innom i 2013 sammenliknet med året før. Ferguson har tidligere sagt at hovedårsaken til dette var det gode sommerværet.

– Hvis det er et fantastisk vær hele sommeren, så vil det berøre oss igjen, sier hun nå.

– Vi føler ikke at dette er et tiltak for å hente inn det tapte fra 2013, det er det absolutt ikke. Men vi har hatt den samme prisen siden vi startet opp, og nå bestemte vi oss for å legge om hele strategien vår.

Markedssjefen avviser dermed at besøksnedgangen er hovedmotivasjonen for prisendringen. Hun håper likevel at billigere billetter skal bidra til at flere tar turen innom opplevelsessenteret.

– Det har ikke vært utgangspunktet, men vi har en langsiktig strategi om å gradvis øke besøkstallet vårt og tror at dette vil bidra til det.