– Det er klart det har en betydning. Vi har nesten 700 000 kroner mindre i billettinntekter, så vi må jobbe hardt i løpet av høsten for å dekke det inn, sier markedssjef ved Inspiria Science Center, Stine Ferguson.
Inspiria åpnet i august 2011, og i løpet av fjoråret hadde de 100 900 besøkende. Målet er å komme over 100 000 hvert år, men så langt i 2013 ligger de bak skjema.
– Håpet på mer regn
Årets besøkstall viser nemlig en nedgang på nærmere ti prosent, og Ferguson mener været har mye av skylden.
– Vi har dessverre hatt en nedgang, som de fleste andre innendørsaktiviteter. Som markedssjef skulle jeg jo ønske at det var mer regn i løpet av sommeren, men det var det dessverre ikke, sier hun.
Derfor har Inspiria lagt opp til et tettpakket høstprogram, som blant annet inneholder luktforskning på råvarer fra Østfold.
I tillegg skal både Halloween og jul markeres med egne aktiviteter på vitenskapssenteret.
– Jeg tror at med den intensiteten og aktivitetene vi legger opp til her så er det mange grunner til å besøke Inspiria alle helger gjennom hele høsten. Det tror jeg vil slå positivt ut.
- Les også:
Stort sett østfoldinger
Opplevelsessenteret har tidligere sagt at de ønsker seg flere besøkende fra andre deler av landet. Det har ifølge markedssjefen ikke slått til ennå.
– I og med at vi har hatt et lavt besøkstall i år på grunn av det gode været har vi ikke fått helt klare fakta rundt dette.
– Men det ser ut som besøkstallene er ganske like fjoråret i forhold til hvor mange som kom fra utenfor Østfold, sier Ferguson.
- Les også: