I sommer ville Høyre ha fullført utbyggingen innen 2025. Nå er det endret til 2030.
Høyre, KrF og Venstre ut gikk i sommer ut og sa at full InterCity (IC)-utbygging med dobbeltsporet jernbane mellom Oslo og Halden, Lillehammer og Skien må være ferdig i 2025.
Enigheten ble framført under klimaforhandlingene på Stortinget. Nå bekrefter
statsministerkandidat Erna Solberg (H) at det ikke er partiets ambisjon, skriver Aftenposten.
LES OGSÅ:
- 2025 er veldig ambisiøst
I et intervju med P4 sa Høyre-leder Erna Solberg dette om å ha dobbeltsporet ferdig på hele InterCity-nettet innen 2025:
– Vi ønsket jo i forbindelse med klimaforliket å få det til innen 2025. Jeg tror det er litt ambisiøst. Men vi har en felles enighet om at det skal skje så raskt som mulig. Forhåpentlig er vi i havn før 2030.
Solberg sier til Aftenposten at det dette Høyre har ment hele tiden.
– Vi mente at 2025 var veldig ambisiøst. I 2006 ønsket vi å realisere utbyggingen innen 2020. Det er nå syv år siden. Ettersom det er gjort så lite i løpet av den tiden, så blir det vanskelig. Jeg er opptatt av at vi ikke skal love noe vi ikke kan oppfylle, sier Solberg.
LES OGSÅ:
13 milliarder i året
Jernbanestrekningene fra Oslo til Lillehammer, Halden og Skien utgjør et triangel som kalles InterCity-triangelet. 80 prosent reisene på NSBs tog skjer på disse strekningene.
Full utbygging vil koste 13 milliarder kroner hvert år i ti år.
Til sammenligning skal det neste år brukes 6,1 milliarder til investeringer på jernbane i hele Norge.