Hopp til innhold

Krever dobbeltspor til Lillehammer innen 2025

11 organisasjoner og bedrifter fra næringslivet i Innlandet har nå sendt et brev til Regjeringen der de uttrykker sin bekymring for manglende jernbane-utbygging.

InterCity-tog på rødt lys
Foto: Cornelius Poppe / Scanpix

De mener det er tegn som tyder på at Regjeringen kun vil ha dobbeltspor fram til Hamar og ikke til Lillehammer.

I brevet krever organisasjonene at det store intercity-triangelet må være ferdig innen 2025.

Befolkningsvekst og næringsutvikling i Innlandet sikrer en balansert utvikling på Østlandet, og bidrar til kontrollert vekst i hovedstadsregionen. En sterkere tilknytning mellom vår region og Oslo-regionen er avgjørende for slik vekst og utvikling.

Brev fra organsisasjoner og bedrifter i Innlandet til samferdselsdepartementet

I brevet legges det vekt på at strekningen Hamar - Lillehammer blir stående uten forbedringer hvis dobbeltsporet bare blir bygget opp til Hamar.

–Det er viktig at man ikke stopper midtveis med en begrenset utbygging, sier Erik Ulateig i Lillehammer Olympiapark.

Han er en av aktørene bak brevet. Han mener i likhet med de andre aktørene at det er viktig å gå sammen for å få til en fullstendig utbygging.

– Dette er et behov, og bak initiativet står Innlandet samlet. sier Ulateig.

Han mener at det er viktig at brevet blir tatt på alvor, og at det blir satt en sluttdato på prosjektet.

Flaskehals på Dovrebanen

Kreftene bak brevet mener at manglende utbygging på denne strekningen vil ha konsekvenser som at flaskehalsen på Dovrebanen ikke blir utbedret og at mer enn halve reisetidsbesparelsen til Oslo går tapt. De mener også at den samfunnsøkonomiske nytten av å bygge dobbeltspor til Lillehammer er stor.

– En slik utbygging vil være en meget viktig del av å løse næringslivets transportbehov, blant annet gjennom å øke andelen gods på jernbane. Med kortere reisetid og tog i rute får pendlerne endelig et godt tilbud, skriver aktørene i brevet.

Intercity-triangelet

Jerbaneverket har laget denne oversikten over en fullstendig utbygging av Intercity-triangelet.

Foto: Jernbaneverket

Jernbaneverkets konseptvalgutredning for InterCity har bekreftet at en full utbygging kan gjennomføres innen 10 til 13 år.

Avlastning av Oslo

– Det er viktig å ha med seg at dette ikke bare er bra for Innlandet, en full utbygging av Intercity-triangelet vil også avlaste Oslo, som sliter med befolkningspress, sier Erik Ulateig.

Han mener at full utbygging av dobbeltsporet er viktig for en intern kommunikasjon mellom mjøsbyene, og at regioner som Gudbrandsdalen og Østerdalen også vil nyte godt av en slik utbygging.

Ulateig peker på vekst i innbyggertall og i kompetanse i Innlandet er viktige faktorer for en full utbygging av triangelet.

– Vi vil jobbe videre for å få dette til, vi står i samlet flokk og vil bruke de kanalene vi har, avslutter Ulateig.

Flere saker fra Innlandet