NRK Meny
Normal

Høyre får ordføreren i Hobøl

Høyres Olav Peder Breivik blir ordfører i Hobøl. Det er klart etter at partiet tirsdag kveld ble enig med Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre om et samarbeid.

Olav Peder Breivik

Høyres Olav Peder Breivik blir ordfører i Hobøl kommune.

Foto: Privat

Valglogo

Høyre gjorde et meget godt valg i Hobøl. Partiet gikk fram med sju prosentpoeng og økte fra fire til seks plasser i kommunestyret. Samtidig var Breivik den lokalpolitikeren i kommunen som fikk flest tilleggsstemmer. 436 ga ham en tilleggsstemme, 47 av dem var velgere som stemte på andre partier.

– De fire samarbeidende partiene har til sammen 12 av 21 plasser i kommunestyret, forteller Breivik.

Håvard Jensen, Frp Hobøl

Håvard Jensen blir varaordfører i Hobøl den kommende perioden.

Foto: Pressefoto

Varaordfører blir Fremskrittspartiets førstekandidat, Håvard Jensen. Jensen var ordfører i kommunen fra 2007 til 2011, da Arbeiderpartiets Håvard Wennevold Osflaten overtok.

De to siste partiene i koalisjonen, Venstre og Kristelig Folkeparti har en representant hver i kommunestyret i kommende periode.

Store utfordringer

Breivik kan fortelle om hyggelige forhandlinger:

– Det var et godt samarbeid fra første stund.

– Dere går på fire spennende år?

– Ja, det blir spennende. Vi har jo en stor byrde å ta tak i. Vi har fått en skikkelig ryggsekk etter fire år med store underskudd på driften. Det må vi snu, det kan ikke fortsette sånn, sier Breivik.

Han håper på et konstruktivt samarbeid med opposisjonen om de oppgavene som venter i så måte.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Vurderer å legge opp

    Henning Solberg skal i løpet av to uker ta en avgjørelse på om han skal fortsette rally-karrieren, skriver Smaalenenes Avis. Solberg ble nummer 19 i helgens Rally Sweden.

    Henning Solberg
    Foto: Jørn Tveter/NRK
  • Vil utsette InterCity-utbygging

    Bane Nor vil utsette InterCity utbyggingen med flere år, skriver Aftenposten. I Nasjonal transportplan for 2018–2029, som ble vedtatt i fjor, sto det at dobbeltsporet jernbane til Fredrikstad skulle stå klar til 2024. Bane Nor har vurdert at det er urealistisk i en rapport som Aftenposten har fått tak i. Ifølge rapporten utsettes InterCity til Fredrikstad til 2027 og til Sarpsborg fra 2026 til 2029.