Hopp til innhold

Historisk bil på historisk grunn

En 1905-modell Franklin ble i går avduket ved Svinesund. Etter mer enn hundre års stillstand i USA skal den nå rulle på norske veier.

1905 Franklin

Bilen, en 1905-modell Franklin, har stått på museum i USA siden 1950-tallet

Foto: Ingun Brunborg

– En bil skal rulle på fire hjul, et hus skal stå rolig.

Det fastslår veteranbilentusiast Bjørn Skjærvik fra Berg i Østfold.

Lørdag inviterte han venner og kjente til avduking av en over 100 år gammel bil.

– Det som er veldig spesielt er at den ikke har vært rørt siden den var ny. De var i bruk i tre-fire år før de ble satt vekk. Denne fremstår i totalt original stand med interiør og alt.

Raskest USA på tvers

Bilen han snakker om er en 1905-modell fra den amerikanske bilprodusenten Franklin. De var aktive mellom 1903 og 1934, og var ifølge Skjærvik pionerer innen bilproduksjon.

– Franklin kjørte med luftavkjølte motorer, og var de første og kanskje eneste som lyktes med dette i USA. For å vise sin fortreffelighet kjørte de fra øst til vest for å prøve å slå den gamle rekorden for kryssing av kontinentet.

– Den slo de med 23 timer, og viste at dette var en velfungerende bil, fastslår Skjærvik.

Saken fortsetter under bildet.

Bjørn Skjærvik

Bjørn Skjærvik poserer stolt med sin nyanskaffede 1905-modell Franklin.

Foto: Ingun Brunborg

– Et passende sted

Han er bosatt i Berg i Østfold, like ved det gamle Svinesund fergested. Et passende sted for å avduke den klassiske doningen, mener Skjærvik.

– I 1904 eller 1905, litt usikre, da ble den første bilen ferget over fra Sverige til Norge med ankomst her. Det var ikke en Franklin, men mest sannsynlig en Oldsmobile.

50 gjester hadde møtt opp for å overvære seremonien.

– Veldig mange i min bekjentskapskrets kommer fra dette miljøet rundt gamle biler. Dette var en anledning til både å treffe venner, og invitere de som har et spesielt forhold til disse gamle kjøretøyene.

Anledningen ble markert med en liten salutt før presenningen ble revet av.

Fem igjen

Skjærvik har alltid hatt et spesielt forhold til Franklin-bilene.

– Jeg har også en 1919-modell som jeg har hatt siden 1986. Jeg har sett de gamle modellene noen ganger og det er jo såpass få igjen av denne modellen her, så vidt jeg vet bare fem i hele verden. Plutselig bød muligheten seg.

Via kontakter i USA fikk han fraktet bilen over dammen i en container. Selv om bilen ble produsert helt tilbake i 1905 er det ikke den eldste på norsk jord.

– Det finnes en Benz fra 1896 på teknisk museum, og man har flere biler fra samme periode. Men den er en av 10–12 biler som er fra den perioden rundt århundreskiftet, sier Skjærvik.

Han er likevel fornøyd med å ha den mest tilårskomne Franklinen i landet.

Saken fortsetter under bildet.

Avduking av 1905 Franklin

50 gjester møtte lørdag opp for å ta den 108 år gamle bilene nærmere i betraktning.

Foto: Ingun Brunborg

Konserveres

I garasjen har Skjærvik 13 veteranbiler i varierende tilstand.

– Sju eller åtte er registrert og på veien, mens resten er under restaurering.

Nå skal også den 108 år gamle nyvinningen gjøres i stand, men det skal ikke gjøres mer enn nødvendig.

– Karosseri skal kun konserveres, og være som det er. Ellers skal jeg reparere noen sømmer i skinninteriør. Den originale bilen skal bevares, den er som en antikvitet. Av gamle biler finnes det veldig mange rundt i verden som er restaurert opp fra deler og som ser veldig pene ut, men dette kan ikke gjenskapes og det er det viktig å ta vare på.

Drømmen er å sette seg i førersetet og teste om gammel storhet fortsatt duger.

– Det tekniske skal jeg gå gjennom, og så skal jeg starte bilen. Så får vi se om den fungerer, om den er i stand til å vise i dag det den gjorde da den krysset det amerikanske kontinentet for 110 år siden.