Matkjendiser og slusekultur skal gjøre Haldenvassdraget kjent over hele verden.
Viestad programleder
TV-programserien Perfect Day er solgt til 130 land.
Programleder er den norske matskribenten Andreas Viestad, som også er ganske kjent i USA og blant annet har en fast matspalte i Washington Post.
- Det første innslaget fra Østfold vil bli lagt til Haldenkanalen. Der kommer snart den gamle dampbåten D/S Turisten på vannet igjen og vil tilby opplevelser med ferd gjennom slusene og utsøkt mat ombord, sier styreleder for reiselivsprogrammet i Østfold, Helge Kolstad.
Les også:
Les også:
Les også:
Se video om restaureringen av D/S Turisten:
Les også:
Les også:
- Kjærkommen markedsføring
Han mener at alt bør ligge til rette for at programmet blir en suksess.
- Tilgangen på kortreiste matvarer er god, med fisk og vilt, og landbruksprodukter fra nærområdene. Slusetur med dampbåt bør være perfekte omgivelser for et matprogram som har Østfold som ramme. Vekker dette mersmak hos publikum, vil det være kjærkommen markedsføring av en av Østfolds perler, sier Kolstad.
- Utstillingsvindu for Østfold
Prosjektleder for reiselivsprogrammet i Østfold, Anne-Louise Daae, er enig i at dette vil være god markedsføring for Østfold
- Målet med Perfect Day er å rette fokus mot nordiske produkter, og å skape reiselyst for nordiske reisemål. Dette gjøres gjennom spektakulær filming, lekre bilder og smakfulle opplevelser, og skaper et utstillingsvindu for opplevelsesnæring i de destinasjonene som vises, sier Daae.
Mat og slusekultur blir temaene i Perfect Day-programmet. Her fra Brekke sluser.
Foto: Stian Hjelvin Andersen / NRK