SE OGSÅ: |
ALT OM: |
I Norge mente man det var dansk politi som skulle etterforske den eventuelle forsikringssvindelen, skriver Dagbladet.
- Danskene skulle ha reagert
Avisen har interne dokumenter som viser at heller ikke dansk politi sjekket opplysningene videre.
- Danskene skulle ha reagert på dette. Det var selvsagt kjempemistenkelig at den store forsikringspolisen var tegnet på et helt annet selskap enn det myndighetene la til grunn som eiere av skipt, sier lederen for brannavsnittet ved Oslo politikammer, Øyvind Thorkildsen til Dagbladet.
Men etterforskeren vil ikke kritisere Oslo-politiet for ikke å ha fulgt opp opplysningene.
- Vi sendte sikkert opplysningene videre til danskene, sier han til avisen.
Forsikringspolisen
Opplysningene om forsikringspolisen ble funnet i Oslo-politiets dokumenter av to av de pårørende etter ulykken, Terje Bergsvåg, og Hasse Magnusson. Polisen på 24 millioner dollar er tegnet i selskapet Fjerde Sø Forsikring 30. mars 1990. Skipet forliste natt til 7. april samme år.
Dagbladet skriver videre at de to selskapene som står oppført som forsikringstagere ved siden av selskapet SeaEscape, ifølge danske skattemyndigheter er fiktive. I polisen er det en klausul som sier at eventuelle utbetalinger kun skulle gå til SeaEscape. SeaEscape gikk konkurs året etter brannen.
Ifølge Terje Bergsvåg hadde skipet en markedsverdi på mellom sju og åtte millioner dollar før ulykken.
- Min teori er at forsikringsselskapet likevel utbetalte 24 millioner dollar for å unngå at hele erstatningsoppgjøret skulle havne i amerikanske rettsaler. Da hadde det totale forsikringsoppgjøret til etterlatte og overlevende kommet opp i mye høyere beløp, sier Terje Bergsvåg til Dagbladet.