Bilturen til Göteborg kan bli kostbar

Siden nyttår får norske bileiere regning i posten for bompengepasseringer i Göteborg. Disse regningene kan bli mangedoblet dersom de ikke blir betalt i tide.

Trängselskatt Fjällgatan Göteborg

I Göteborg må bilistene betale rushtidsavgift. Norske bileiere får også regning i posten. Dette er anlegget som registrerer biler som passerer i Fjällgatan i Göteborg.

Foto: Transportstyrelsen
Byline Ketil Strebel
Journalist

Mange nordmenn legger bilturen innom Göteborg i løpet av vår- og sommermånedene, og da kan de forvente at det dukker opp en regning i posten etter noen uker. En enkelt tur inn og ut av sentrum vil kunne medføre avgift på et par-tre svenske tiere i rushtidsavgift.

Purregebyr på 500 kroner

Regningen kommer som en norsk giro og med mulighet til å logge seg på en internettside og betale med kredittkort. Og den regningen er det viktig å betale i tide: Purregebyret er nemlig på 500 svenske kroner. Så Göteborgturen kan bli forholdsvis kostbar dersom du glemmer regningen.

I et par års tid er det blitt krevet inn rushtidsavgift, «trängselskatt», i Göteborg. Fram til nyttår var det bare svenske bileiere som ble belastet med denne avgiften, men fra og med i år må også utlendinger betale.

0 – 22 svenske kroner

Svenske veimyndigheter har fått tilgang på det norske motorvognregisteret for å kunne kreve inn rushtidsavgift fra norske bileiere som har vært innom Göteborg.

Rushtidsavgiften i Göteborg varierer i pris fra 0 til 22 svenske kroner, ettersom når i døgnet man passerer de automatiske bomstasjonene. Mellom klokken 18.30 på kvelden og klokken 06.00 om morgenen er det gratis. I det mest hektiske morgen- og ettermiddagsrushet er prisen 22 kroner.

Purregebyr på "trängselskatt"

Purregebyret for bomavgiften i Göteborg er på 500 kroner.

Foto: Faksimile

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • – Enklere for dem med kapital

    Rygge-ordfører Inger-Lise Skartlien er positiv til å støtte selskapet Jotunfjell som forhandler om å starte sivil lufttrafikk fra Rygge. – Det er nok enklere for dem som har kapital på plass, sier Skartlien på spørsmål om hun har mer troa på dette intitiativet enn på selskapet som de siste månedene har jobbet for å starte opp, Rygge Airport.