Hopp til innhold

Tidobling av nødhavner

Kystverket frykter mijøkatastrofer etter havarier langs vestlandskysten.

Risavika

Risavika i Sola er en av de åtte eksisterende nødhavnene på Vestlandet.

Foto: Bjørn Grimen / NRK

 

Kystverket foreslår nær en tidobling av antall nødhavner på Vestlandet. 
Bakgrunnen er økt frykt for miljøkatastrofer etter havarier langs norskekysten. 

I dag er det åtte etablerte nødhavner i de tre vestlandsfylkene Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane. 

Nå foreslår Kystverket at 75 steder skal registreres som offisielle nødhavner, får NTB opplyst i Kystverket Vest i Haugesund.

De åtte eksisterende nødhavnene på Vestlandet er Risavika, Hovlandsviken, Tungenes, Skogsvågen, Mongstad, Hjelmevågen, Kvalheimsvik og Askrova.

Kystverket definerer en nødhavn slik: Et sted hvor skip i nød kan gjennomføre tiltak for å stabilisere skipets tilstand for å ivareta sjøsikkerhet, og for å sikre liv, helse og miljø.

Vestlandet først ute

Forslaget har nylig vært ute på høring, og det har vært respons fra 22 instanser. Få har hatt innsigelser på stedsvalg, og der det har vært innvendinger, har det stort sett gått på at en nødhavn vil være uheldig for oppdrett og annen næringsvirksomhet, men også miljø- og friluftslivsinteresser har kommet med innspill. 

Først ute er Vestlandet. De øvrige kystregionene følger etter med egen gjennomgang av planverket for nødhavner, slik at en landsplan er komplett og operativ i løpet av neste år.

 

Prestige
Foto: SPANISH NAVY PRESS / AFP

 

Prestige

Direkte foranledning var miljøbomben Prestige. 
Tankskipet havarerte utenfor nordkysten av Portugal og Spania i november 2002 med 77.000 tonn fyringsolje i tankene, dobbelt så mye som katastrofeskipet Exxon Valdez utenfor Alaska i 1989. 

Prestige forårsaket den største miljøkatastrofen i spansk historie, og førte til krav fra EU om oppgradering av nødhavnsnettet. Det er dessuten et krav fra FNs sjøsikkerhetsorganisasjon IMO at medlemslandene skal foreta en vurdering av konsekvenser knytte til bruk av nødhavner. 

 

Tankfartøyet sank etter at det lenge var slept rundt uten å få adgang til nødhavn. Hvis de nasjonale myndigheter hadde gitt slepet tillatelse til å gå til nødhavn, så hadde ulykken og forurensningen sannsynligvis vært unngått. 

Dette ga oss god grunn til å gå gjennom vårt eget regelverk, sier prosjektleder John Morten Klingsheim i Kystverket til NTB.

Innsigelser

Bare noen få av forslagene til nye nødhavner er omstridt, ifølge prosjektlederen. Flest innsigelser har faktisk kommet fra Fiskeridirektoratet, som har bemerkninger til 14 av forslagene. 

Stort sett gjelder det forholdet til oppdrettsnæringen. 
Direktoratet mener det er uheldig med nødhavner i nærheten av slike anlegg. Men også hensynet til friluftsområder har vært tema, sier Klingsheim. 

Avgjøres i høst

Prosjektleder John Morten Klingsheim regner med at nytt planverk for nødhavner i Vest-Norge er klart i løpet av høsten. 

Ingen konkrete forslag er trukket som følge av høringsrunden. Noen har bedt om ny vurdering, men dette skal diskuteres i løpet av høsten, sier Klingsheim. Det er ikke aktuelt å spesialutstyrte de nye nødhavnene. Beredskapen skal baseres på de utstyrsdepoter som allerede er etablert langs den aktuelle kyststrekningen. (NTB)

 

Havnen ved Mongstad i Bergen

Mongstad er en av de åtte nødhavnene på Vestlandet.

Foto: Hommedal, Marit / SCANPIX