Hopp til innhold

Eidettunnelen i rute

20 millioners-jobben i Eidettunnelen er halveis. Ettersikring av det gamle tunnelløpet og støping er i rute.

Eidettunnelen E6, Østfold

Eidettunnelen er den første i region øst som får et helt nytt system som går til Veitrafikksentralen i Oslo. I november skal tunnelen åpnes for fire felts trafikk, dersom alt går som det skal.

Foto: Rainer Prang / NRK

Oppgradering og reparasjoner i det eldste av de to tunnelløpene i Eidet tunnelen er i full gang.

Trafikken ble i sommer flyttet til den nye tunnelen, og Veidekke er igang med å ettersikre den gamle Eidettunnelen.

En jobb til 20 millioner

Arbeidet med Eidettunnelen er omfattende, og koster opp mot 20 millioner kroner.

Tunnel

Jobben inkluderer trekking av kabler, montering av lys og vifter, og det skal monteres 16 kameraer i hver tunnel. I oktober skal det tekniske utstyret testes før den planlagte åpningen i slutten av november.

Foto: Rainer Prang / NRK

I følge Sarpsborg Arbeiderblad er kostnaden nøye knyttet til at Statens vegvesen for ett år siden bestemte seg for å ettersikre den gamle tunnelen, og dette utføres samtidig med at de øvrige arbeidene blir gjort.

- I utgangspunktet var det ikke meningen å gjøre noe med selve tunnelen. Vi fant likevel ut at tidspunktet var ypperlig for denne jobben framfor å vente enda noen år, sier delprosjektleder for E6-utbyggingen, Tore Veum, til Sarpsborg Arbeiderblad.

Arbeidet er halvveis kommet.

Krevende arbeid

Tore Veum forteller at det har vært en krevende jobb for forskalings-snekkerne, og at 140 meter med full utstøping er gjort i tunnelbuen. Vegger er støpt og det er supplert med bolter.

Støpearbeidene er på det nærmeste ferdige, og i henhold til tidsplanen.

Tester kameraer

I disse dager starter arbeidet med de elektriske installasjonene.

I forbindelse med bygging av fire-felts E6 er testing av elektronisk utstyr den mest kritiske oppgaven i forbindelse med rehabiliteringen av den gamle Eidettunnelen, skriver Sarpsborg Arbeiderblad.

- Jeg er spent på hvordan testingen forløper seg. Begge tunnelene skal samkjøres. Det i seg selv er krevende. Eidettunnelen er for øvrig den første i region øst som får et helt nytt system som går til Veitrafikksentralen i Oslo. Den er også tidligere styrt fra samme sted, men på et annet system, sier Tore Veum.