Oppgradering og reparasjoner i det eldste av de to tunnelløpene i Eidet tunnelen er i full gang.
Trafikken ble i sommer flyttet til den nye tunnelen, og Veidekke er igang med å ettersikre den gamle Eidettunnelen.
En jobb til 20 millioner
Arbeidet med Eidettunnelen er omfattende, og koster opp mot 20 millioner kroner.
I følge Sarpsborg Arbeiderblad er kostnaden nøye knyttet til at Statens vegvesen for ett år siden bestemte seg for å ettersikre den gamle tunnelen, og dette utføres samtidig med at de øvrige arbeidene blir gjort.
- I utgangspunktet var det ikke meningen å gjøre noe med selve tunnelen. Vi fant likevel ut at tidspunktet var ypperlig for denne jobben framfor å vente enda noen år, sier delprosjektleder for E6-utbyggingen, Tore Veum, til Sarpsborg Arbeiderblad.
Arbeidet er halvveis kommet.
Krevende arbeid
Tore Veum forteller at det har vært en krevende jobb for forskalings-snekkerne, og at 140 meter med full utstøping er gjort i tunnelbuen. Vegger er støpt og det er supplert med bolter.
Støpearbeidene er på det nærmeste ferdige, og i henhold til tidsplanen.
Tester kameraer
I disse dager starter arbeidet med de elektriske installasjonene.
I forbindelse med bygging av fire-felts E6 er testing av elektronisk utstyr den mest kritiske oppgaven i forbindelse med rehabiliteringen av den gamle Eidettunnelen, skriver Sarpsborg Arbeiderblad.
- Jeg er spent på hvordan testingen forløper seg. Begge tunnelene skal samkjøres. Det i seg selv er krevende. Eidettunnelen er for øvrig den første i region øst som får et helt nytt system som går til Veitrafikksentralen i Oslo. Den er også tidligere styrt fra samme sted, men på et annet system, sier Tore Veum.