Hopp til innhold

De er best på service

Råde kommune er best i Østfold på service i teknisk sektor, viser Forbukerrådets undersøkelse. Halden kom dårligst ut.

Råde Kommune er best på service

Henriette Wisur Olsen, som er fagansvarlig for byggesaker i Råde kommune, mener satsningen på nettet bærer frukter.

Foto: Tor René Stryger / NRK

Råde er blant de beste kommunene i landet på service og kunnskap i teknisk sektor. I Østfold er de best.

Kommunen skårer høyt på at det ligger mye informasjon på kommunens internettside.

LES: Mistillitsforslag mot rådmann

Henriette Wisur Olsen, som er fagansvarlig for byggesaker i Råde kommune, har forklaringen.

Kommunen har satset veldig på å forbedre funksjonaliteten og tilgjengligheten på hjemmesiden. Dette har vært politisk forankring. Undersøkelsen viser at det fungerer, sier hun til NRK.no.

Resultatet av undersøkelsen

Kommune

Fylke

Totalpoeng: internett

Totalpoeng: e-post

Totalpoeng: telefon

Totalpoeng: summert

Totalvurdering

Råde

Østfold

35.0

25

21

81

Meget bra

Sarpsborg

Østfold

23.5

27

30

80.5

Bra

Askim

Østfold

32.0

17

18

67

Bra

Eidsberg

Østfold

26.0

25

15

66

Bra

Moss

Østfold

28.5

8

27

63.5

Bra

Rygge

Østfold

25.0

25

12

62

Bra

Fredrikstad

Østfold

23.5

23

15

61.5

Bra

Våler

Østfold

15.0

23

12

50

Middels

Halden

Østfold

20.0

0

9

29

Under middels

Svarte ikke

Forbrukerrådet testet også servicen ved å stille spørsmål til kommunene via telefon og e-post.

På begge områder sviktet servicen i Halden.

Kommunalsjef teknisk og kultur Åsmund Bråtekas, kjenner ikke detaljene i undersøkelsen, men vil ta tak i servicen.

Han er misfornøyd med at avdelingen ikke svarte på e-postene.

Jeg må sette meg bedre inn i saken, men det indikerer at kvaliteten ikke er god nok, sier Bråtekas.

Sjette sist

Åsmund Bråtekas

Kommunalsjef teknisk og kultur Åsmund Bråtekas, kjenner ikke detaljene i undersøkelsen, men sier til NRK at han vil ta tak i servicen.

Foto: Halden Dagblad

Servicenivået og kunnskapsnivået i teknisk sektor er undersøkt i 150 av landets kommuner.

Testen baserer seg på informasjon som er gitt på kommunens internettsider og svar via telefon og e-post. Av 150 undersøkte kommuner ble Halden nummer 144 på rangeringen.

Hvis disse opplysningene er riktige er det ikke bra og jeg vil sette inn tiltak for å bedre kvaliteten på henvendelser umiddelbart, sier Bråtekas.

Les også:

– Et lederansvar

Terje Kili i Forbrukerrådet

Terje Kili, underdirektør i Forbrukerrådet.

Foto: CF Wesenberg/kolonihaven.no

For hele undersøkelsen er 100 poeng maksimalt oppnåelig. Internett-delen teller 40 prosent, mens e-post og telefon teller 30 prosent hver.

Resultatene i undersøkelsen spriker. Blant de ti beste kommunene i landet er poengene på mellom 88 og 81 poeng, blant de ti dårligste er poengene på mellom 24,5 og 33 poeng.

Service i kommunene er et lederansvar. Kommunene som scorer godt er det ledelsen har hatt en bevisst holdning over tid. De som forsatt scorer dårlig er ikke bevisst nok på ledernivå, sier Terje Kili, underdirektør i Forbrukerrådet.