Fergeselskapet Bastø Fosen har nå startet på sin andre konsesjonsperiode.
I 2003 fikk Bastø Fosen konsesjon til å trafikkere strekningen Moss - Horten fram til 1.januar 2016.
Ved valget av Bastø Fosen la Vegdirektoratet størst vekt på kvaliteten på fergetilbudet og kostnader for trafikantene.
Bastø Fosen har startet sin andre konsensjonsperiode fra 2006-2016. Foto: Rainer Prang, NRK
Bastø Fosen hadde, da de fikk konsesjonen for sin andre periode, to relativt nye ferger på sambandet, og bygget senere en tredje ferge.
Vegdirektoratets avgjørelse var identisk med tilrådingene fra Østfold og Vestfold fylkeskommuner.
Måtte senke prisen
Bastø Fosen konrurrerte med Stavangerske om den lukurative ferjeruten.
Et vilkår for at konsesjonen mellom Horten og Moss ble fornyet var at selskapet skulle gjennomføre en gjennomsnittlig reduksjon av takstene på 15 prosent.
Nå blir ikke reduksjonen på 15 prosent fra nyttår, men på 12 prosent.
Daglig leder Olav Brein sier til Gjengangeren at med en antatt prisvekst på to prosent, samt en momsøkning på en prosent er forklaringen på hvorfor det ikke ble kuttet med 15 prosent i prisen.
Billettene for passasjerer og personbiler ble satt mest ned fra 1. januar 2006.
Dobling på 10 år
I 2005 fraktet Bastø Fosens tre ferger 1.255.985 kjøretøyer.
I 1996 var antall kjøretøyer på 688.187.
Den travleste måneden i året er juli på strekningen. I juli 2005 ble 153.500 biler fraktet over Oslofjorden mellom Horten og Moss.
Trafikkutvikling Horten - Moss:
*1996: 688.186 biler
1997: 839.677 biler
1998: 997.901 biler
1999: 1.070.009 biler
2000: 1.065.273 biler
2001: 1.098.642 biler
2002: 1.144.423 biler
2003: 1.201.967 biler
2004: 1.258.458 biler
2005: 1.255.986 biler
*Kilde: Gjengangeren