Hopp til innhold

– Burde tatt for seg flere forhold

Fagforeningen Parat synes det er rart at Luftfartstilsynet ikke ga Ryanair flere pålegg knyttet til arbeidskontrakter.

Hans-Erik Skjæggerud, Parat

Leder i Parat, Hans-Erik Skjæggerud mener Ryanair fikk for god tid til å forberede seg på Luftfartstilsynets inspeksjon.

Foto: Parat

Tirsdag la Luftfartstilsynet frem sin rapport etter inspeksjonen ved Ryanairs base på Moss lufthavn Rygge. Under tilsynet ble det ikke avdekket grove brudd på den norske arbeidsmiljøloven.

– Vi er vel egentlig ikke så veldig overrasket over det. Vi signaliserte allerede for en god stund siden at vi ikke trodde tilsynet ville finne så mye, all den tid de i realiteten ga et to måneders varsel om at de ville gjennomføre et uanmeldt tilsyn. Med et så langt varsel vil man ha tid til å gjøre det man bør gjøre for å møte et slikt tilsyn, sier leder i Parat Hans-Erik Skjæggerud til NRK.no.

– Dårligere stillingsvern

Det irske lavprisflyselskapet måtte likevel tåle litt kritikk fra Luftfartstilsynet. De blir blant annet bedt om å endre ansettelseskontraktene sine slik at de samsvarer med norsk arbeidsmiljølov mår det gjelder å fastslå den daglige og ukentlige arbeidstiden.

Ryanair ble også bedt om å legge inn lengden på de ansattes pauser i kontraktsbestemmelsene. Selskapet har fått en frist til 1. november 2013 for å rette opp disse forholdene.

– Det vi kanskje syns er rart er at tilsynet velger å gå inn og gi pålegg knyttet til arbeidskontrakten når det gjelder avgrensede forhold i den, men ikke tar for seg andre deler som prøvetid, oppsigelsestid og sykdom, sier Skjæggerud.

Luftfartstilsynet sier seg til en viss grad enig med Parat-lederen.

 Trond-Eirik Strand, seksjonssjef i Luftfartstilsynet

Seksjonssjef Trond-Eirik Strand i Luftfartstilsynet.

Foto: Odd Skjerdal / NRK

– De har arbeidskontrakter med et dårligere stillingsvern enn det som er vanlig. Bortsett fra det er forholdene veldig godt lagt til rette for de ansatte. De har forutsigbare arbeidstider, og det er lite vi avdekker som vi som tilsynsmyndighet reagerer på, sier seksjonssjef Trond-Erik Strand i Luftfartstilsynet.

Parat kjemper videre

Til tross for at Moss tingrett tidligere denne måneden fastslo at Ryanair skal forholde seg til irsk og europeisk regelverk har ikke Parat gitt opp. De har anket dommen og fortsetter kampen mot det de mener er urimelige forhold med full styrke.

– Nå er det jo en føljetong i rettsvesenet som knytter seg til akkurat det spørsmålet, og Moss tingrett har jo allerede kommet med en kjennelse der. Den er jo ikke rettskraftig, så det spørsmålet gjenstår fortsatt. Vi håper og tror at vi vil nå gjennom med det vi mener er riktig i forhold til lovvalget gjennom ytterligere rettsbehandling, sier Skjæggerud.

Tidligere tirsdag sa daglig leder Pål Tandberg ved Rygge Sivile Lufthavn at det som har kommet frem i media tidligere, stemmer dårlig med den virkeligheten som oppleves ved Moss lufthavn Rygge.

– Det er jo ofte fagforeningene som kjører en kampanje mot Ryanair, og som kommer med ganske mange uriktige opplysninger. Det hiver media seg på, og så blir Ryanair fremstilt ganske skjevt. Det ser man på ganske mange områder, at når man går Ryanair etter i sømmene så finner man ingenting, sa han til NRK.no da.

– Han må jo få lov til å mene det han vil. Vi bygger våre handlinger på både den informasjonen vi får fra medlemmer og ikke-medlemmer. De rapporterer til oss om forhold som er kritikkverdig, og som vi mener ingen arbeidstakere innenfor norsk arbeidsliv skal være utsatt for. Det er også derfor vi fører denne saken med såpass styrke som vi gjør, svarer Skjæggerud.