SE OGSÅ: |
ALT OM: |
- Jeg synes det er helt sykt, rett og slett, sier Tommy Opstad, en av bilistene som er med på å betale vegutbyggingen i Østfold gjennom bompenger.
550.000 for halv stilling
Østfold Bompengeselskap har ikke noen ansatte, men kjøper tjenester fra andre. Falk AS bemanner stasjonene, Statens Vegvesen står for drift og vedlikehold.
I en revisjonsrapport fra Statens vegvesen får Østfold Bompengeselskap kritikk for å betale for mye i lønn til den daglige lederen, som også er innleid i et halvt årsverk.
- Vi betaler 550.000 i året pluss moms til staten. Holder vi momsen utenfor, har daglig leder i underkant av 700 kroner timen, forteller styreformann i Østfold Bompengeselskap, Arne Øren.
Kritikken fra Statens Vegvesen skal diskuteres i neste styremøte i selskapet.
En dyr måte å gjøre ting på
Arne Øren er enig i at 24 millioner kroner er for mye penger til driften av selskapet.
- Det er et høyt tall, og det er dyrt å ta bompenger for å finansiere vei. Det er en dyr måte å gjøre ting på, det er det ingen tvil om, sier han.
Trafikken går tett på E6 og pengene ruller inn i bomstasjonene. Men hver sjette krone som Østfold Bompengeselskap tar inn på E6 og E18 brukes til driften av selskapet. Dyr innkreving på E18 får noe av skylden for kostnadene, og det kan bli dyrere.
- Vi har en diskusjon, og det kan bli spørsmål om vi må holde døgnåpent, sier Øren.