Hopp til innhold

- Blir aldri næringslivsflyplass

- Moss Lufthavn Rygge blir aldri noen flyplass for næringslivet. Det mener SAS Norge, som viser til at Rygge ligger for nærme Gardermoen.

Moss Lufthavn Rygge
Foto: NRK/Lars Håkon Pedersen

SAS Norge har tidligere vurdert å ta i bruk Rygge. Nå sier informasjonssjef Thomas Midteide i SAS at Moss Lufthavn Rygge ikke har forutsetninger for å bli noen næringslivsflyplass.

- Forretningsreisende trenger flere avganger hver vei til en stor utenlandsk flyplass daglig. Det er det ikke grunnlag for på Rygge, sier Thomas Midteide.

For nærme Oslo

Boeing 737-783 fra SAS

SAS har vurdert å bruke Rygge, men konkluderer nå med at lufthavnen ikke har fortusetninger for å betjene næringslivet.

Foto: Jan Gulliksen / NRK

SAS peker på at Rygge ligger for nærme hovedflyplassen på østlandet.

- En regional flyplass som ligger så nærme Gardermoen vil aldri kunne konkurrere om næringslivskundene, understreker Midteide.

- Fra Gardermoen går det nitten fly til og fra Bergen hver dag, og ti til København. Det vil være slik at den regionale lufthavnen betjener fritidsmarkedet, i hovedsak til varmere strøk.

Dermed heller SAS en bøtte isvann i årene til næringslivet i Østfold, som i dag samles for å diskutere hvordan de kan få et rutenett fra Rygge.

Et av midlene som er foreslått er at næringslivet i fylket skal forplikte seg overfor flyselskap til å bruke Rygge, bare det opprettes gode ruter til mål som København, Amsterdam og Stockholm.

Bygget for næringslivet

Norwegian Business Aviation

Det Ryggebaserte Norwegian Business Aviation, NBA, tenker på å sette opp næringslivsruter fra Rygge.

Foto: NBA AS

Argumentet for å få til en sivil flyplass på Rygge har i første rekke vært næringslivets behov. NHO i Østfold er blant dem som kjempet i årevis for å få bygget lufthavnen, og lykkes til slutt.

Moss Lufthavn Rygge åpnet offisielt i februar i år, og har så langt i all hovedsak betjent fritidsmarkedet av flyselskapet Norwegian.

Widerøe forsøkte seg fra mars med en rute til København, men hadde en avgangstid næringslivet ikke var fornøyd med. Flyene gikk med lavt belegg, og selskapet valgte å legge ned ruta fra mandag 1. september.

I går la også Norwegian ned sin rute til London fra Rygge. Her var det nok passasjerer, men ruta hadde en lav frekvens, og ble droppet med begrunnelsen om at selskapet ville fokusere på Londonruten fra Gardermoen.

Små selskaper kan prøve seg

Etter at Widerøe trakk sin Københavnrute har riktignok flere mindre selskap vært å banen og sagt de kan tenke seg å ta over.

Et av dem er det Gøteborg-baserte City Air, som en stund har vært i dialog med Moss Lufthavn Rygge. Selskapet vurderer i første omgang å opprette en rute mellom Rygge og Gøteborg, og har luftet planer om mer på sikt.

Også privatjetselskapet Norwegian Business Aviation, som holder til på Rygge, sier de jobber med å tilby faste næringslivsruter fra Rygge med mindre fly.

Flere nyheter fra NRK Østfold