Hopp til innhold

Vil ta biler fra smuglernettverkene

Tollsjef på Svinesund, Wenche Fredriksen, mener at altfor få smuglerbiler kreves inndratt til fordel for statskassen.

Wenche Fredriksen, Tollvesenet

Wenche Fredriksen i Tollvesenet.

Foto: Tobias Sakrisvold Martinsen / NRK

Tollsjef på Svinesund, Wenche Fredriksen, mener at altfor få smuglerbiler kreves inndratt til fordel for statskassen, ifølge Aftenposten.

Politiet i Østfold har ingen oversikt over hvor mange smuglerbiler som blir beslaglagt.

– Når politiet inndrar bilene er det helt klart en ekstra straff for de som smugler, og det er ønskelig for Tollvesenet, forteller Fredriksen til NRK.

Benytter de samme bilene flere ganger

Det store flertallet av smuglernettverkene som avsløres i tollkontrollen er polske, og de er svært godt organisert.

Smuglerne har ofte brukt tid og penger på å bygge om bilene, slik at de ikke skal se tunglastede ut.

(Teksten fortsetter under bildet)

Spesialbygd smuglerbil

Her er et eksempel på en bil som er blitt bygd om slik at den ikke skal se like tunglastet ut. Arkivfoto.

Foto: Christian Nygaard-Monsen / NRK

– Mange av bilene er spesialkonstruerte for smugling. Det sier seg selv at det ville vært ett enormt økonomisk tap for bakmennene om smuglerne hadde blitt fratatt alle de 130 varebilene vi stanset med smuglergods i fjor, mener Fredriksen.

– Hvis bilene ikke blir inndratt kommer smuglerne tilbake i de samme kjøretøyene. Vi ser at de blir benyttet flere ganger, fortsetter hun.

Tollsjefen påpeker imidlertid at politiet nå har skjerpet seg.

– Det at politiet nå strammer inn og går mer til inndragning av bilene er absolutt positivt, understreker hun.

– Et enormt økonomisk tap for bakmennene

De 130 varebilene tollerne på Svinesund stanset i fjor, var fylt med høyt beskattede varer.

Fredriksen understreker at det dreier seg om biler med mer enn 500 liter alkohol i lasterommet, og at antallet avslørte smuglingsforsøk er mye høyere.

Politiadvokat John Skarpeid i Østfold politidistrikt er enig i at politiet tidligere ikke har vært aktive nok med å ta smuglerbandenes biler, eller å gi førerne kraftige forelegg som ofte ikke blir betalt.

Politiadvokat John Skarpeid

Politiadvokat John Skarpeid forteller at politiet har blitt flinkere til å gå grundigere inn i smuglersakene.

Foto: Espen Torgersen / NRK

– Men nå har vi gått grundig inn i mange saker. Profitten er det som teller for smuglernettverkene. Så det har en klar effekt å få inndratt bilene, sier Skarpeid til Aftenposten.

– Vi har fått gjennomslag i tingretten for beslag av biler som er spesialkonstruerte for smugling, men venter nå på avgjørelse i en ankesak som kan få konsekvenser for nye saker, fortsetter han.