I 2029 åpner Fornebubanen.
Da ser Ruter og Sporveien for seg å kjøre mer T-bane på en rekke linjer i tillegg:
- Åtte avganger i timen på Fornebubanen i hver retning
- Åtte avganger i timen på Grorudbanen
- Åtte avganger i timen på Kolsåsbanen
- Bare lange tog (6 vogner) på Lambertseterbanen
– Dette er blant banene hvor kundene opplever lange ståtider og trengsel i dag, skriver Ruter i en pressemelding.
Alle tog på Holmenkollbanen vil få Majorstuen som endestasjon. Grunnen er at det ikke er plass til flere enn 36 tog i timen i sentrumstunnelen videre østover.
Som plaster på såret skal antall avganger på Holmenkollbanen øke fra fire til seks.
Fram mot 2040
Det går fram av en ny, stor utredning der Ruter ser inn i krystallkula.
Ruter har prøvd å svare på to hovedspørsmål. Hva skal til for å øke kapasiteten på T-bane og trikk fram mot 2040? Og hvor mye vil det koste?
Også Sporveien har deltatt i arbeidet.
Mest konkrete er planene for T-banen når Fornebubanen er åpnet.
For at tilbudet skal bli slik Ruter ser for seg på Grorudbanen, Kolsåsbanen, Lambertseterbanen og Holmenkollbanen, må en rekke brikker på plass.
Det vil koste penger.
26 nye togsett
Ikke minst må det kjøpes inn nye 26 vognsett til T-banen i tillegg til de 20 som allerede er bestilt til Fornebubanen.
Og Majorstuen stasjon – der den åtte kilometer lange banen fra Fornebu skal stoppe – må bygges om.
Det gir følgende behov for friske penger:
- Oppgradering Majorstuen stasjon: Ca. 1 mrd. kroner
- Sju nye togsett til Grorudbanen: Ca. 600 mill. kroner
- 19 nye togsett til Kolsåsbanen, Lambertseterbanen og Holmenkollbanen: Ca. 1,6 mrd. kroner
- Ny vognbase: Ca. 1,2 mrd. kroner
- Totalt: Ca. 4,4 mrd. kroner
En vognbase er et sted der alle de nye T-banevognene kan parkere og bli vedlikeholdt. Her er imidlertid Ruter og Sporveien uenige om behovet, ifølge dokumenter NRK har fått tilgang til.
Ruter mener det trengs en helt ny T-banebase i tillegg til den som allerede er under bygging ytterst på Fornebu. Sporveien tror det kan finnes andre, billigere løsninger.
Forhandlinger på nyåret
Uansett trengs det mange friske milliarder.
Derfor er det ikke tilfeldig at utredningen kommer nå.
Det handler om Oslopakke 3, den store vei- og kollektivpakken der bompengeinntektene og samferdselsmilliardene fra staten blir fordelt.
Utredningen er bestilt av Oslo kommune og det som i halvannen måned til heter Viken fylkeskommune.
Oslo- og Akershus-politikerne skal inn i nye forhandlinger om Oslopakke 3 på nyåret. Her skal de finne penger til investeringene som skal til for å gi kollektivpassasjerene en enklere reisehverdagen.
I forrige runde greide de med nød og neppe å skrape sammen nok penger til å redde Fornebubanen.
– Godt grunnlag
Oslos nye samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V) og Akershus' nye fylkesrådsleder Anette Solli (H) skal fronte hvert sitt fylke i forhandlingene.
Ingen av dem vil forskuttere hvilke prioriteringer som vil bli gjort.
– Vi skal gjennomføre noen store investeringer i årene som kommer. Jeg er glad for at vi nå har fått et solid faglig grunnlag som skal hjelpe oss når vi skal planlegge fremtidens kollektivtilbud, sier Marit Vea.
– Vi vil nå sette oss grundig inn i rapporten før vi setter i gang arbeidet med å utforme et reforhandlet forslag til Oslopakke 3-avtale, sier Anette Solli.
Sentrumstunnelen
Hva så med sentrumstunnelen, den nye T-banetunnelen mellom Tøyen og Majorstuen som har vært påtenkt og planlagt i årevis?
Den har en prislapp på flere titalls milliarder kroner.
Ved å øke kapasiteten på andre måten kan behovet for tunnelen utsettes til nærmere 2040, ifølge utredningen. Hvis den i det hele tatt bør bli bygd.