Foto: NRK
Søndag morgen kan du møte henne som gjest i programmet Sølvsuper i NRK P1 hvor hun forteller om arbeidet med å ta vare på deler av vår kulturarv.
- På A Tidemands maleri av ”Mari Pålsdatter”, et motiv fra Numedal, ble jeg veldig fasinert av et rødt/hvitt damaskliv. Drakten virket veldig nøyaktig og jeg tenkte at dersom denne drakten virkelig er fra Numedal må jeg prøve å få gjenskapt den, forteller Gunnhild Aasen.
I dag er hun etablert med bedriften ”Stoffstugu” på gården der hun og mannen bor.
Ulldamask fra utlandet
I arbeidet med å rekonstruere folkedrakter har det vært nødvendig å få produsert et to-farget brosjert kalemankstoff som er en spesiell ulldamask produsert i Frankrike og England for 200 til 300 år siden.
Det er 22 år siden Gunnhild Aasen gikk i gang med registrering og rekonstruksjon.
Hun kontaktet blant andre Bunads og Folkedraktrådet og så ble det leting og leting i musèer og i magasiner på musèer.
- Da jeg fikk følgende råd: ”Gjem det i ditt hjerte og glem det” ble jeg virkelig provosert. Da bestemte jeg meg for å fullføre det jeg var i gang med.
- Det har vært tidkrevende og flere ganger har jeg følt meg motløs, men staheten i meg har vært en god drivkraft.
Hvert dalføre sitt snitt
Hun oppdaget etter hvert at det samme mønstret som hun klarte å rekonstruere, var brukt i mange landsdeler men at hvert dalføre hadde sitt snitt og sitt særpreg. Til slik rekonstruksjon stilles det store krav.
Draktene skal ha samme stoff, eller nær opp til. Et samarbeid med Mandal Veveri har gjort produksjonen av kalamankstoffet mulig.
For å understreke hvor viktig dette stoffet en gang har vært kan Gunnhild Aasen fortelle følgende:
- Det sies om en bonde i Uvdal som skulle gifte bort datteren at han hadde fått nyss om en bonde i Veggli som hadde 6 alen med rødt utenlandsk stoff. For å få dette, byttet han bort to fiskevann på Hardangervidda.
NRK P1 Søndag 6.februar kl. 07:03 : Sølvsuper