Hopp til innhold

Spøkelsesflyplassen kan gjenåpnes: – Folk er lei av at ingenting blir gjort

De siste fem årene har Moss lufthavn Rygge vært som en spøkelsesflyplass. Nå vil regjeringen vurdere en gjenåpning av flyplassen.

Moss lufthavn Rygge

Kan Moss lufthavn Rygge endelig åpne dørene igjen?

Foto: johanroed/CC BY-SA 3.0

Debatten om gjenåpning av Moss lufthavn Rygge har igjen blitt et hett tema.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) sier at regjeringen vil vurdere om flyplassen i Østfold skal åpnes fremfor at det blir bygget en tredje rullebane på Oslo lufthavn.

Jon-Ivar Nygård, ordfører i Fredrikstad og Aps førstekandidat ved stortingsvalget.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård ser på mulighetene for en avlastningsflyplass.

Foto: Per Øyvind Fange / NRK

Til Stortinget opplyser Nygård at regjeringen ønsker å sette ned et uavhengig utvalg for å se på fremtidig kapasitet ved Norges hovedflyplass.

«Jeg vil vurdere spørsmålet, om Rygge som avlastningsflyplass for Gardermoen, bør være en del av mandatet til dette utvalget», sier Nygård.

– Folk er lei

En gjenåpning av flyplassen blir heftig diskutert i Facebook-gruppen «Vi som ønsker Rygge flyplass gjenåpnet» de siste ukene. Gruppen består nå av over 35.000 medlemmer.

De siste ukene har folk samlet seg om ett mål, en gjenåpning av kommersiell drift.

Gruppens grunnlegger, Tor-Magnus Seglsten, sier folk er lei av å vente på at noe skal skje med flyplassen.

– Folk er lei av å gå der og se på at ingenting blir gjort og at ingenting skjer. Det går ikke å se på at en flyplass som denne står brakk, som et slags monument over hvor galt det kan gå når politikere baller det til med famøse vedtak.

Tor Magnus Seglsten i aksjonsgruppa "Vi som ønsker Rygge flyplass gjenåpnet"

Frustrert: Tor-Magnus Seglsten er lei av at ingenting blir gjort.

Foto: Camilla Næss / NRK

– Flere interesserte

Samtidig foregår det en prosess med å selge både terminalbygg, parkeringshus og flyoppstillingsplassene.

DNB Næringsmegling håndterer salget og bekrefter til NRK at det har kommet flere seriøse interessenter på banen.

– Vi er i dialog med flere seriøse interessenter som viser god forståelse for salgsobjektet og hva et kjøp vil innebære av muligheter og risiko. Vi tror at salgsprosessen kan finne en løsning før året er omme, sier Hans-Christian Birkedal i DNB Næringsliv til NRK.

Som ordfører i Fredrikstad uttalte Jon-Ivar Nygård at statlig eide Avinor burde kjøpe terminalbygget og dermed sikre kontrollen på infrastrukturen.

Rødt lys på Moss lufthavn Rygge

Foreløpig har Moss lufthavn Rygge rødt lys til gjenåpning.

Foto: Lars H. Pedersen / NRK

Ikke god samfunnsutvikling

For Miljøpartiet De Grønne er derimot ikke engasjementet for en gjenåpning like stor.

Partiet som er kjent for å kjempe for miljø og klima synes det ikke er en god samfunnsutvikling:

Stortingskandidat Østfold, Benedicte Lund.

Benedicte Lund fra MDG mener lufthavnens mulige gjenåpning ikke er samfunnsutviklende.

Foto: Liisa Leesment

– Jeg skjønner jo godt at folk ønsker seg lett tilgang til flyplassen, men jeg synes ikke det er en god samfunnsutvikling å satse på mer flytransport og gjøre det mer tilgjengelig, sier gruppeleder for MDG Moss, Benedicte Lund.

– Jeg vil at mest mulig av persontransporten skal foregå med andre transportmidler enn fly.

Se NRKs dokumentar om de siste ukene før stengingen av flyplassen i 2016:

Lørdag 29. oktober gikk siste fly fra Moss Lufthavn Rygge og flere hundre mennesker mistet arbeidsplassen sin. Bakgrunnen for nedleggelsen er innføringa av flypassasjeravgiften, og at Ryanair derfor flyttet baseflyene fra Rygge. NRK har fulgt de ansatte de siste ukene frem til stengingen, gjennom jobbsøking, opp- og nedturer og helt til den siste kvelden med gjengen.

Lørdag 29. oktober gikk siste fly fra Moss lufthavn Rygge og flere hundre mennesker mistet arbeidsplassen sin.